Geluidsschermen Deurne

Dagelijks rijden er veel reizigers- en goederentreinen door Deurne. En dat treinverkeer, dat geeft geluid. ProRail wil de geluidshinder voor omwonenden verminderen. Daarom wordt nu hard gewerkt aan het plaatsen van geluidsschermen langs het spoor. De werkzaamheden zijn in volle gang. Eind 2018 zijn alle schermen klaar.
Geluidsschermen Deurne

Extra treinverkeer

Het is druk op het spoor in Deurne. Niet alleen omdat het station op de Brabantroute ligt, maar ook vanwege werkzaamheden aan de Betuweroute. Die zorgen ervoor dat goederentreinen de komende jaren via Deurne worden omgeleid. Om de overlast zoveel mogelijk te beperken, heeft ProRail aannemer Strukton de opdracht gegeven om schermen langs het spoor aan te leggen.

Duurzame schermen

De geluidsschermen worden geplaatst over een lengte van in totaal 4,5 kilometer. Het gaat om betonnen schermen met vezels van olifantsgras, een snelgroeiend lokaal gewas. Daarmee zijn de schermen een duurzame oplossing tegen geluidsoverlast. Verder krijgen de schermen aan de straatkant een print in de kleur en vorm van kokosstrengen. Waar mogelijk komt aan de straatzijde straks ook begroeiing. Zo komt dat er straks uit te zien:

Werkzaamheden

De werkzaamheden zijn inmiddels in volle gang. Op 14 mei 2018 ging de bouw van start. Dat gebeurde bij de Amstel, ter hoogte van de kruising met de Liesselseweg. In de daaropvolgende periode is steeds een ander stuk spoor aan de beurt om verbouwd te worden. Volgens de planning zijn alle schermen in november 2018 geplaatst.
Bekijk op de kaart waar en wanneer precies gewerkt wordt.

Gevolgen voor het verkeer

Tijdens de werkzaamheden worden passende verkeersmaatregelen genomen, die zo min mogelijk gevolgen hebben voor de omgeving. De plek waar de werkzaamheden plaatsvinden, kan worden afgezet met hekken. En als het nodig is, worden auto’s en fietser met gele borden omgeleid.

Aanpak stiller spoor voor Deurne

De gemeente Deurne en ProRail werken al langer aan een stiller spoor in Deurne. Het plaatsen van de schermen is een onderdeel van die aanpak. Maar er gebeurt meer. Eerder zijn bijvoorbeeld al geluidsdempers aangebracht aan de rails. Die zorgen voor een geluidsvermindering van 3 decibel. En: woningen waar de geluidshinder straks nog steeds te hoog is, komen mogelijk in aanmerking voor gevelisolatie. Dit wordt per woning onderzocht. 

Vacatures

Werk jij mee aan vervoer waar Nederland beter van wordt? Bekijk onze vacatures op Werken bij ProRail.

Contact