Nieuwsberichten

De spin in het web: projectmanager Han Berends van ProRail

Projectmanager Han Berends van ProRail op opstelterrein De Vork
Project Groningen Spoorzone is een gezamenlijk project van Provincie, Gemeente, NS en ProRail. Namens al die partijen is ProRail opdrachtgever voor de bouwwerkzaamheden. Projectmanager Han Berends van ProRail heeft dus een grote rol in het project. Een nuchtere Achterhoeker, die normaal gesproken bijna 200 kilometer enkele reis maakt om aan dit mooie project te werken. We maken kennis…
Gepubliceerd op

Station Groningen in een nieuwe jas: architect Koen van Velsen over zijn visie

Architect Koen van Velsen
Station Groningen is in verbouwing. Op diverse plekken hangen grote posters met impressies van het nieuwe station, dat in 2023 gerealiseerd moet zijn. Het ontwerp dat erop te zien is, is gemaakt door Koen van Velsen. Al meer dan dertig jaar runt hij zijn eigen architectenbureau in Hilversum en werkt hij aan projecten door heel Nederland. In dit artikel legt hij uit wat het project Groningen Spoorzone zo bijzonder maakt en vertelt hij meer over zijn visie op het ontwerp.
Gepubliceerd op

Bentonietcentrale op z’n plek

De betonietcentrale achter station Groningen.
Ze vallen wel op; de grote gele silo’s die sinds kort op het voormalige opstelterrein aan de zuidzijde van station Groningen staan. De silo’s zijn onderdeel van de zogenoemde bentonietcentrale die vorige week opgebouwd is. Deze centrale gaat bentoniet leveren voor de bouw van de diepwanden van de bouwkuip voor de tunnels bij het station. Even een uitleg…
Gepubliceerd op

Groningen Spoorzone door de ogen van omwonenden

Over een paar jaar ziet het er op station Groningen heel anders uit. Er is dan een vernieuwd station, met een ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, busonderdoorgang en een nieuw busstation. Maar voor het zover is, moet er nog een hoop gebeuren. Op 1 juli is de schop in de grond gegaan en is de aannemer begonnen met de eerste werkzaamheden. Voorlopig gaan deze nog wel even door: het station staat namelijk nog tot 2023 in de steigers. En dat kan af en toe best voor wat hinder zorgen. Hoe ervaren omwonenden van het station dit? En wat vinden zij eigenlijk van het project Groningen Spoorzone en de verbouwingsplannen? Dat vroegen we Bertus Kol en Gerrit van Voorthuizen, twee heren die rondom het station wonen en/of werken.
Gepubliceerd op

Van puin naar fundering

De puinberg achter het station in Groningen.
De sloop van de gebouwen op het voormalige opstelterrein vordert. Dat is ook te zien aan de bergen sloopmateriaal die zich vormen op het terrein achter het station. De bergen met oude stenen en beton gaat Strukton hergebruiken in het project. Namelijk als funderingsmateriaal voor bijvoorbeeld de tijdelijke bouwwegen en de bouwkuip.
Gepubliceerd op