Nieuwsberichten

Spoorbeveiliging, hoe werkt dat?

Roel van Dijk, projectleider bij Strukton bij de PLC Interlocking, een programmeerbare computer die wissels, seinen en overwegen kan aansturen en kan controleren of er geen spoorbezetting is.
Om treinen veilig te kunnen laten rijden over het spoor is er een beveiligingssysteem dat zorgt dat seinen, wissels en overwegen hun werk doen. Tussen De Vork in Haren en station Groningen wordt vanuit project Groningen Spoorzone dit beveiligingssysteem helemaal opnieuw aangelegd. We spraken met een aantal deskundigen die hierbij betrokken zijn.
Gepubliceerd op

Over de helft van de treinvrije periode: een tussenstand

Spoorwerkzaamheden Groningen
We zijn al over de helft van de 28,5 dag van de treinvrije periode. De afgelopen periode is er weer veel gebeurd. Het schiet op met het werk aan het spoor, de seinen en beveiliging. Station Groningen Europapark en haar omgeving krijgen steeds meer vorm. En op station Groningen zien we ook duidelijke veranderingen. We blikken terug met foto’s.
Gepubliceerd op

Totaalplaatje spoorwerk vanuit de Groningse lucht

Een werktraject van ruim vier kilometer, achtduizend diensten voor personeel en meer dan duizend verschillende machines. Allemaal ingezet in een grote operatie in Groningen waarin we samen met Strukton in 28,5 dag volcontinu een nieuw spoor bouwen, groot onderhoud uitvoeren, stations Groningen en Groningen Europapark aanpassen én een nieuw opstelterrein voor treinen klaarmaken. Vanaf de grond zie je alleen delen van het werk van project Groningen Spoorzone. Om alles te laten zien vlogen we met een drone over het werktraject.
Gepubliceerd op

Terugblik werkzaamheden

De tankinstallatie voor Arriva treinen, met op de achtergrond de stopmachine van Strukton.
We zitten in de tweede week van de grootschalige werkzaamheden en er is al veel werk verzet. Waar we de eerste week vooral bezig waren met weghalen, zijn we nu alweer aan de slag met de opbouw. En dat moet ook. Een periode van 28,5 dag lijkt lang, maar met zoveel werkzaamheden is het einde zo in zicht. Om de planning te halen wordt er dan ook dag en nacht gewerkt. Dit keer foto’s van de avond en nacht.
Gepubliceerd op

Grote operatie 28,5 dag gestart

Medewerker slijpt spoor bij station Groningen
De kop is eraf. Woensdag 6 mei zijn de grootschalige werkzaamheden in project Groningen Spoorzone gestart. Een grote operatie waarbij er 28,5 dag geen treinverkeer is tussen Groningen-Assen/Veendam/Weener. De aannemers werken dag en nacht aan het spoor tussen station Groningen en De Vork in Haren.
Gepubliceerd op

Vier weken lang flink aan de bak in Groningen

Spoorgrind lossen bij Groningen Europapak
Een nieuw spoor, groot onderhoud, aanpassingen aan stations Groningen en Groningen Europapark én een nieuw opstelterrein voor treinen klaarmaken. ProRail en de spooraannemers hebben tussen 6 mei en 3 juni een grote klus te klaren. Het werk valt onder het project Groningen Spoorzone. ProRail, provincie Groningen, gemeente Groningen en NS werken hierin samen aan een betere bereikbaarheid van de stad en regio.
Gepubliceerd op