Vernieuwd station Groningen geopend

Nieuws

13 juli 2025

Gemiddelde leestijd: {time} minuut Gemiddelde leestijd: {time} minuten

De treinen rijden weer door station Groningen! En dat wordt op zondag 13 juli gevierd met een ontbijt in de nieuwe reizigerspassage. Maar het werk is nog niet gedaan. De bouwers hebben even rust voordat ze doorgaan met het verder afmaken van het station, het bijbehorende busstation en de fietstunnel.

Twee mijlpalen bereikt

Na 64 intensieve dagen en nachten werk kunnen reizigers weer gebruikmaken van het vernieuwde station Groningen. Van de vier te behalen mijlpalen voor de complete verbouwing, zijn twee nu daadwerkelijk in gebruik. Het gaat om de reizigerspassage en de doorkoppeling van het station.

Eerste mijlpaal: reizigerspassage

De meest in het oog springende verandering is de ondergrondse reizigerspassage. De passage verbetert de bereikbaarheid van de perrons en verbindt het centrum met de Rivierenbuurt.

Voetgangers kunnen van zuid naar noord en terug via deze openbare reizigerspassage. De zuidelijke entree is nog niet klaar, omdat de gemeente Groningen daar nog het Zuidplein gaat bouwen. Bij deze mijlpaal horen ook de drie soorten perronkappen. De gerenoveerde historische perronkappen, de herstelde monumentale kappen en de lichte, nieuwe perronkappen.  

Tweede mijlpaal: doorkoppeling van treinen

Het viel op in Groningen: alle sporen verdwenen. Eerst aan de oostkant, en daarna ook aan de westkant. Langzamerhand kwam het spoor weer terug, maar nét even anders dan voorheen. Sporen met bovenleiding (voor NS-treinen) en sporen zonder bovenleiding (voor Arriva-treinen). Én spoor dat niet meer gestopt wordt door een stootblok, maar langs de perrons doorloopt. Dat betekent dat de treinen van Arriva niet meer per se moeten stoppen en keren, maar dat ze door kunnen rijden. De eerste ‘doorgekoppelde’ trein reed zondagochtend naar Leeuwarden. Door die doorkoppeling hoeven mensen niet meer over te stappen. En dat scheelt tijd.  

Derde mijlpaal in aanbouw: busstation aan de zuidzijde

Het nieuwe busstation is eigenlijk al gebouwd, maar nog niet klaar voor gebruik. In de 64-daagse zijn de blauwe brug en de sporen weggehaald, om het middenstuk van de busonderdoorgang op z’n plek te zetten. Dat is gelukt. De komende maanden werken we hard aan het afmaken van de busroute naar het busstation en het busstation zelf. We verwachten dat halverwege 2026 de bussen van de Stationsweg verhuizen naar hun nieuwe onderkomen aan de zuidkant.

Vierde mijlpaal in ontwikkeling: fietstunnel en -kelder

Wat er wel is, maar nog niet zichtbaar: de fietstunnel. Die is voor een groot deel gebouwd, met uitzondering van het laatste stuk. Dat laatste stuk, onder het monumentale stationsgebouw door, moet nog worden uitgewerkt vanwege de fragiliteit van het monument. De verwachting is dat deze werkzaamheden nog zeker twee jaar duren.  

Verdere werkzaamheden 

We werken van 17 tot en met 23 juli, het weekend uitgezonderd, nog intensief door: tussen 7.00 en 19.00 uur worden damwanden ingetrild aan de noordzijde van de bustunnel. Daarna ligt het werk bijna stil. De werkzaamheden starten weer na de bouwvak.  

Groningen Spoorzone

Steeds meer mensen reizen van en via station Groningen. Met de bouw van een ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, busonderdoorgang en een nieuw busstation maken we het station klaar voor de toekomst.

Lees meer over dit project

Meer over:

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers