Groningen : Groningen Spoorzone - Station Groningen

Steeds meer mensen reizen van en via station Groningen. Met de bouw van een ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, busonderdoorgang en een nieuw busstation maken we het station klaar voor de toekomst. Naast toegangspoort tot de regio wordt het station een van de visitekaartjes van de stad.

De tekst op deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op: 1 juli 2024.
Locatie
Groningen
Startdatum
2019
Einddatum
2026

Klaar voor de toekomst

De komende jaren maken we station Groningen klaar voor de toekomst. Het station gaat ruimte bieden aan meer treinen. Regionale reizigers hoeven straks niet meer over te stappen, omdat we de regionale sporen doortrekken. Je reist direct van Roodeschool en Delfzijl naar Veendam en Bad Nieuweschans. Hiervoor zijn wel meer sporen en meer perrons nodig. En daar gaan wij voor zorgen.

In de nieuwe situatie heeft station Groningen vier perronpleinen, met zeven sporen waar treinen aankomen en vertrekken. Tussen station Groningen en station Europapark is in 2020 al een vierde spoor aangelegd en station Europapark heeft een extra perron met perronkap, lift en trap gekregen. Ook is er een keervoorziening gebouwd, zodat treinen bij toekomstige werkzaamheden aan station Groningen door kunnen rijden tot Europapark in plaats van Assen.

Bekijk: Bekijk live de werkzaamheden

Voetgangers en fietsers

Om de nieuwe sporen te kunnen bereiken, komt er een voetgangerspasssage. De ingang komt recht achter de hal van het monumentale stationsgebouw. Zo wordt het historische stationsgebouw en de ontvangsthal weer intensiever gebruikt. De treinen stoppen straks allemaal midden boven de voetgangerspassage. Daardoor kun je sneller overstappen.

De passage krijgt ook een entree aan de zuidzijde. Het vormt dan een verbinding tussen de binnenstad en de zuidelijke woonwijken. Een nieuwe fietstunnel zorgt voor hetzelfde effect: deze tunnel komt naast de voetgangerspassage en wordt een verbinding tussen twee fietsenstallingen. Onder voetgangerspassage en de fietstunnel maken we een nieuwe ondergrondse fietsenstalling voor ruim 8.000 fietsen.

Bekijk: Kijk live naar de werkzaamheden

Perronplein met veel voorzieningen

Direct achter het monumentale stationsgebouw komt een ruim plein voor reizigers. Een aangename plek om te verblijven, met een ruim aanbod aan voorzieningen. Het plein heeft een monumentale sfeer en biedt uitzicht op de treinen. De reiziger vindt hier actuele informatie over het openbaar vervoer, maar kan ook genieten van een kopje koffie met Groninger koek.

  • Impressies van Groningen Spoorzone
    Beeld: Koen van Velsen – Beauty & the Bit
  • Impressies van Groningen Spoorzone
    Beeld: Koen van Velsen – Beauty & the Bit
  • Impressies van Groningen Spoorzone
    Beeld: Koen van Velsen – Beauty & the Bit

Busstation

Het busstation verplaatst van de noord- naar de zuidzijde. Er komt een tunnel onder de sporen en een op- en afrit, speciaal voor bussen, vanaf het Emmaviaduct. Door de verplaatsing van het opstelterrein naar de Vork is er naast het busstation ook ruimte voor gemeentelijke ontwikkelingen op het gebied van wonen, werken en ontspanning. De noordkant van het station krijgt een herinrichting, waarbij ook de verbinding met de binnenstad voor voetgangers en fietsers verbetert.

Groningen Spoorzone

Met aanpassingen aan sporen en stations tussen Groningen en Haren versterken we Groningen als goed functionerend OV-knooppunt en zorgen we voor een goede bereikbaarheid van de stad en regio. Het groeiende aantal reizigers per trein, bus, fiets en te voet kan straks nog comfortabeler, sneller en gemakkelijker hun bestemming bereiken.

Samenwerking 

Kijk voor meer informatie over de ontwikkelingen van het stationsgebied ook eens op de website van Groningen SpoorzoneProRail werkt aan Groningen Spoorzone in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Groningen. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met Gemeente Groningen, NS en Groningen Bereikbaar. 

Spoorplan Noord-Nederland

Het project Groningen Spoorzone maakt deel uit van Spoorplan Noord-Nederland. Door Spoorplan Noord-Nederland nemen de reismogelijkheden met de trein in het noorden flink toe, waardoor er snellere verbindingen in de regio én naar de Randstad ontstaan.

Lees meer over dit programma

Nieuws over dit project

Meer nieuws

Gerelateerde projecten

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers