De bouw van opstelterrein De Vork in 1,5 minuut

Vorige week leverde project Groningen Spoorzone het gloednieuwe opstelterrein De Vork in Haren (splitsing sporen naar Assen en Veendam/Weener) op. Arriva en NS kunnen hier treinen parkeren, wassen, tanken en onderhouden. Het parkeerterrein van 22 hectare (drieëndertig voetbalvelden!) vervangt het opstelterrein dat aan de zuidzijde van station Groningen ligt. De bouw van sporen, bovenleiding en voorzieningen startte in 2019. In dit filmpje een versnelde versie van de bouw.

De bouw van opstelterrein De Vork in Haren in 1,5 minuut

Grote getallen

Al eerder, in 2017, startten we met het terrein geschikt te maken voor de bouw van het opstelterrein. Er werd 320.000 kuub zand (128 olympische zwembaden vol), 3 kilometer riolering en 10 kilometer drainage neergelegd. Vanaf 2019 kwam daar 35.000 ton spoorgrind, 12 kilometer spoor en 26 wissels bij. Ook goed te zien in het filmpje is de komst van de bovenleidingsportalen; 55 stuks, met 150 funderingen en daartussen 25 kilometer draad. 

Oude opstelterrein weg

Vanaf nu parkeren Arriva en NS hun treinen dus op de Vork en niet meer op het opstelterrein aan de zuidzijde van station Groningen. Dit terrein wordt vanaf juli ontruimd en ingericht als werkterrein voor de verbouwing van station Groningen.
 

Gepubliceerd op