Werk aan perronkappen station Groningen

Sinds deze week werkt aannemer Hegeman B.V. in opdracht van ProRail aan de hoge perronkap langs het stationsgebouw van station Groningen. Door het aanbrengen van tijdelijke maatregelen voorkomen we dat de perronkap bij extreem harde wind opwaait. Definitieve restauratie van de perronkappen gaat naar verwachting vanaf 2020 plaatsvinden. De werkzaamheden vinden ’s nachts plaats en duren tot en met juli 2019.

De monumentale perronkappen zijn gebouwd in de periode 1894-1896 en dus al meer dan 120 jaar oud. Door hun leeftijd voldoen ze niet meer aan de huidige wet- en regelgeving. Daarom is groot onderhoud en restauratie noodzakelijk. Dit wordt gecombineerd met de werkzaamheden in het project Groningen spoorzone in de periode van 2020-2023.

Tijdelijke maatregelen

Om te voorkomen dat er onveilige situaties ontstaan en het treinverkeer van en naar Groningen moet worden stilgelegd, hebben de perronkappen extra ondersteuning nodig. Vorig jaar zijn er al tijdelijke maatregelen genomen aan de perronkappen op perron 1, waar enkele delen van de uiteinden zijn verwijderd. Die bleken op basis van berekeningen door roestvorming niet stabiel genoeg te zijn bij extreme weersomstandigheden. Daarnaast gebruiken we de verwijderde delen voor nader onderzoek ter voorbereiding op de restauratie. Dat onderzoek is nodig om de aanpak van de restauratie te bepalen. Naast materiaalonderzoek worden er berekeningen gemaakt en is er overleg met de monumentencommissie van de gemeente Groningen.

Beton, net, draad en hout

De hoge perronkap langs het stationsgebouw rust op natuurstenen oplegpunten in de gevel. Deze verkeren in slechte staat. Daarom plaatst de aannemer betonblokken met steunpunten waarop de kap kan steunen. Om eventuele afbrokkelende delen van de oplegpunten op te vangen komt er een net. De perronkappen worden met een metaaldraad vastgemaakt aan de betonblokken. Dit zorgt ervoor dat de perronkap niet kan opwaaien bij extreem harde wind. In totaal komen er 16 van zulke betonblokken om de perronkap te ondersteunen. Vijftien stuks tegen het stationsgebouw aan en één ter hoogte van de Etos. En praktisch is het ook. Door de houten zitjes op de betonblokken ontstaat er extra zitgelegenheid voor reizigers.

Planning

Vanaf maandag 15 april  zijn de werkzaamheden aan de hoge perronkap gestart. In de eerste week komen  de betonblokken op hun plaats. Vervolgens worden de stutten, de draden en het net geïnstalleerd. Aannemer Hegeman B.V. voert de werkzaamheden ’s nachts uit, zodat reizigers en ondernemers zo min mogelijk hinder ondervinden. Naar verwachting zijn de werkzaamheden in juli 2019 afgerond.

Gepubliceerd op