Zwijndrecht : Groot onderhoud emplacement Kijfhoek

Met 50 hectare, 43 verdeelsporen, veertien aankomstsporen en twaalf opstelsporen is Kijfhoek het grootste emplacement van Nederland. Gelegen tussen Barendrecht en Zwijndrecht, vormt Kijfhoek de schakel tussen de Nederlandse havens en grote industriële gebieden in Nederland en Europa.

Locatie
Zwijndrecht
Startdatum
2018
Einddatum
nog niet bekend

Kijfhoek: sorteercentrum voor treinen

Een sorteercentrum voor treinen, zo zou je dit emplacement of rangeerterrein kunnen omschrijven. Met vele sporen naast elkaar, is dit de ideale plek om wagens met verschillende bestemmingen te ontkoppelen, sorteren en weer te koppelen aan andere wagens.

Tienduizenden goederentreinen

Op Kijfhoek, het beginpunt voor het A15-tracé van de Betuweroute, vertrekken en passeren jaarlijks tienduizenden goederentreinen van en naar diverse bestemmingen in Nederland en Europa. Op een slimme en geheel geautomatiseerde manier zorgen we ervoor dat alle wagens gesorteerd worden en naar de juiste bestemming gaan. Dit proces heet 'heuvelen'. Dagelijks worden zo’n 600 à 700 wagens geheuveld.

Bekijk: Video: het 'heuvelproces'

Heuvelen: hoe werkt dit?

Heuvelen werkt als volgt: op het aankomstspoor stellen we de trein op en koppelen we de wagens los. Een locomotief duwt vervolgens de ontkoppelde wagens over een heuvel. Zodra de eerste wagen over de heuvel is, rolt die vanzelf naar beneden. Via computergestuurde wissels komt elke wagen op het juiste spoor terecht.

Speciale 'railremmen' – ook automatisch aangestuurd – zorgen ervoor dat de wagens niet te hard rollen en op het juiste punt tot stilstand komen. Nergens anders in Nederland gebeurt het sorteren op deze manier. Hierin is Kijfhoek uniek. 

Wist je dat …?

• Emplacement Kijfhoek in beheer is van ProRail?
• In een rijtuig worden reizigers of post vervoerd, in een wagen alleen goederen.
• Diesellocomotieven moeten af en toe tanken. Ook dat kan op Kijfhoek.
• Iemand die op het heuvelperron de koppelingen van de rijtuigen 'loswipt' heet een knuppelaar.

Integraal verbeterprogramma Kijfhoek

Kijfhoek heeft een integraal manager aangesteld om een integraal verbeterprogramma in te richten. Aanleiding hiervoor zijn de Gebeurtenissen die in de zomer van 2018 plaatsvonden. Binnen het verbeterprogramma ligt de focus op het verbeteren van de veiligheid, maar ook op de relatie met de omgeving en de samenwerking met betrokken partners.

Een programmateam werkt samen met de betrokken afdelingen en ketenpartners aan diverse verbeterinitiatieven. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Verbeteren proces van werkplekbeveiligingsinstructie
  • Onderzoek naar werking van remsystemen
  • Afstemmen van operationele processen en procedures
  • Operationele sturing en verbetercultuur
  • Inrichting terreinbeheer
  • Implementeren van innovaties

Vervanging van het heuvelsysteem

Vernieuwing van het heuvelsysteem is noodzakelijk. Want alleen zo kunnen we treinen efficiënt blijven samenstellen. De afgelopen jaren hebben we deze vervanging voorbereid.

De aanbesteding is eind 2018 tijdelijk aangehouden. Zo kunnen we inspelen op inzichten uit de technische- en veiligheidsonderzoeken naar aanleiding van de gebeurtenissen in de zomer van 2018. Een projectteam doet een review op de scope en stelt een nieuwe planning op.

Nieuws over dit project

Meer nieuws

Stem op ProRail.nl

Onze website is genomineerd voor de felbegeerde titel Website van het Jaar. Help je ons aan deze mooie publieksprijs?

Breng hier je stem uit

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers