Zwijndrecht : Groot onderhoud emplacement Kijfhoek

Met 50 hectare, 43 verdeelsporen, veertien aankomstsporen en twaalf opstelsporen is Kijfhoek het grootste emplacement van Nederland. Gelegen tussen Barendrecht en Zwijndrecht, vormt Kijfhoek de schakel tussen de Nederlandse havens en grote industriële gebieden in Nederland en Europa.

Locatie
Zwijndrecht
Startdatum
2021
Einddatum
2026

Kijfhoek: sorteercentrum voor treinen

Een sorteercentrum voor treinen, zo zou je dit emplacement of rangeerterrein kunnen omschrijven. Met vele sporen naast elkaar, is dit de ideale plek om wagens met verschillende bestemmingen te ontkoppelen, sorteren en weer te koppelen aan andere wagens.

Op Kijfhoek, het beginpunt voor het A15-tracé van de Betuweroute, vertrekken en passeren jaarlijks tienduizenden goederentreinen van en naar diverse bestemmingen in Nederland en Europa. Op een slimme en geheel geautomatiseerde manier zorgen we ervoor dat alle wagens gesorteerd worden en naar de juiste bestemming gaan. Dit proces heet 'heuvelen'. Dagelijks worden zo’n 600 à 700 wagens geheuveld.

Bekijk: Video: het 'heuvelproces'

Heuvelen: hoe werkt dit?

Heuvelen werkt als volgt: op het aankomstspoor stellen we de trein op en koppelen we de wagens los. Een locomotief duwt vervolgens de ontkoppelde wagens over een heuvel. Zodra de eerste wagen over de heuvel is, rolt die vanzelf naar beneden. Via computergestuurde wissels komt elke wagen op het juiste spoor terecht.

Speciale 'railremmen' – ook automatisch aangestuurd – zorgen ervoor dat de wagens niet te hard rollen en op het juiste punt tot stilstand komen. Nergens anders in Nederland gebeurt het sorteren op deze manier. Hierin is Kijfhoek uniek. 

Wist je dat …?

  • Emplacement Kijfhoek in beheer is van ProRail?
  • In een rijtuig worden reizigers of post vervoerd, in een wagen alleen goederen.
  • Diesellocomotieven moeten af en toe tanken. Ook dat kan op Kijfhoek.
  • Iemand die op het heuvelperron de koppelingen van de rijtuigen 'loswipt' heet een knuppelaar.

Groot onderhoud Kijfhoek

ProRail werkt hard aan verbeteringen op Kijfhoek. We pakken drie belangrijke zaken aan:

  1. Modernisering van het heuvelsysteem.
  2. Aanpassing en uitbreiding van de calamiteitenwegen en blusvoorzieningen.
  3. Reguliere vervanging van sporen en dwarsliggers.
    De verwachting is dat de werkzaamheden in 2026 zijn afgerond.

Planning

Deze werkzaamheden op het emplacement hangen nauw met elkaar samen. Zo moeten we de blusleiding leggen vóór we de nieuwe sporen erover leggen. En om de sporen goed te leggen, moeten we weten waar de (nieuwe) calamiteitenwegen komen. Bovendien vinden alle werkzaamheden op een relatief beperkte ruimte plaats. Een goede planning is dus cruciaal.

Bekijk de planning

Nieuws over dit project

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers