Rijpwetering : Herstel HSL-viaduct Rijpwetering

ProRail gaat de constructie van het HSL-viaduct Zuidweg bij Rijpwetering herstellen en verbeteren, en de aangrenzende spoorbaan verstevigen. In stalen onderdelen van het viaduct zijn in de loop der jaren scheurtjes ontstaan en de spoorbaan aansluitend op het viaduct is verschoven. De treinen kunnen er nu niet de normale, maximale snelheid van 300 kilometer per uur rijden.

De tekst op deze pagina is bijgewerkt op: 13 juni 2025.
Locatie
Rijpwetering
Startdatum
2024
Einddatum
2026 (palenwand)

Constructie onvoldoende sterk

Constructie onvoldoende sterk

Uit onderzoek blijkt dat de constructie van het viaduct momenteel onvoldoende sterk is. Je kunt wel veilig onder het viaduct lopen of rijden. De treinen rijden er tijdelijk langzamer. ProRail werkt samen met HSL-beheerder Infraspeed en aannemer BAM aan herstel en verbetering van de constructie, zodat de treinen er weer met 300 kilometer per uur kunnen rijden.

Eerst gaan we een nieuwe palenwand aanbrengen. Daarna herstellen we het HSL-viaduct Zuidweg. Tot slot verrichten we nog wat overige werkzaamheden, zoals de plaatsing van een aantal geluidsschermen. De werkzaamheden duren naar verwachting een aantal jaar. Op dit moment werken we de planning daarvoor verder uit.

HSL-viaduct Rijpwetering
Aan de linkerkant het HSL-viaduct Zuidweg bij Rijpwetering

Voorbereidende werkzaamheden

BAM gaat een nieuwe palenwand in de grond aanbrengen ter versteviging van de spoorbaan. Deze palenwand is ongeveer 380 meter lang en komt tussen het spoor en de Blauwemolenweg, in het verlengde van en tussen de bestaande damwanden tot ongeveer ter hoogte van de inrit naar de Blauwe Molen. Om de palenwand snel en veilig te kunnen aanbrengen, is de Blauwemolenweg per 26 juni 2025 afgesloten voor al het verkeer.

Het deel van de Blauwemolenweg tussen de Achterwetering en de Zuidzijderkade blijft open voor bestemmingsverkeer en is bereikbaar vanaf de Zuidzijderweg. BAM start met voorbereidende werkzaamheden, zoals het dempen van de sloot voor de stabilisatie van de bouwmachines. Het aanbrengen van de palenwand gebeurt vanaf november 2025. De afsluiting van de Blauwemolenweg duurt volgens huidige planning in ieder geval tot december 2026. Maar dit hangt ook af van de werkzaamheden aan het viaduct. dat is nu nog niet bekend.

Tijdelijk fietspad en hulpbrug

In afstemming met de gemeente Kaag en Braassem is er een omleidingsplan vastgesteld voor fietsverkeer dat niet meer van de Blauwemolenweg gebruik kan maken. BAM heeft een tijdelijk fiets- en voetgangerspad aangelegd aan de zuidkant van het spoor, in het verlengde van de Hoogmadeseweg tot aan de Zuidzijderkade. Om de veiligheid voor fietsers op de Hoogmadeseweg te waarborgen, zijn de bestaande fietssuggestiestroken verbreed. Daarnaast heeft BAM extra (plak)drempels aangelegd om de snelheid van het verkeer te verlagen.

In afstemming met het Waterschap vervangt BAM de fietsbrug over de Zuidzijdervaart door twee tijdelijke bouwbruggen. Deze bruggen zijn voor voetgangers, fietsers, bouwverkeer en bestemmingsverkeer. Onder deze bruggen kunnen geen boten varen die hoger zijn dan 40 centimeter. De Zuidzijdervaart open houden is helaas niet mogelijk vanwege de (lengte)transporten die over de brug moeten. Verder verbreedt BAM de Zuidzijderweg en komt er een gescheiden, veilige, fietsstrook. Opritten van huis- of perceeleigenaren blijven toegankelijk.

Hogesnelheidslijn

De HSL-Zuid (hogesnelheidslijn) is een bijzonder stuk spoor. ProRail is hier ‘hoofdbeheerder’ van. Maar het dagelijks beheer, inclusief onderhoud en storingsherstel, is in handen van Infraspeed BV. ProRail heeft deze spoorlijn niet ontworpen of gebouwd.

Lees meer Lees meer

Hinder voor omgeving

De werkzaamheden kunnen hinder veroorzaken. We zoeken naar oplossingen om de hinder te beperken. BAM draait bijvoorbeeld de palen in de grond, dat zorgt voor veel minder trillingen en geluidsoverlast dan heien. BAM informeert de omgeving over de bouwwerkzaamheden via de BouwApp onder het project ‘Werkzaamheden HSL-spoor Rijpwetering’. Heb je een algemene vraag over het project? Neem dan contact op met onze afdeling Publieksvoorlichting.

Neem contact op met Publieksvoorlichting

Herstel viaduct Zuidweg

Na het aanbrengen van de palenwand, gaan we het viaduct Zuidweg herstellen en verbeteren. We vernieuwen bijvoorbeeld het zuidelijke landhoofd (steunpunt) van het viaduct en versterken de dwarsfixaties tussen de verschillende onderdelen van het viaduct. De exacte planning van deze werkzaamheden is nog onbekend. Als het viaduct is hersteld, volgen nog werkzaamheden als het vervangen van een aantal geluidsschermen.

Gerelateerd nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers