Eerste paal voor stevige spoorbaan HSL-Zuid bij Rijpwetering

Nieuws

6 november 2025

Gemiddelde leestijd: {time} minuut Gemiddelde leestijd: {time} minuten

De bouw van een palenwand langs de HSL-Zuid, bij de Blauwemolenweg in Rijpwetering, is gestart. De spoorbaan wordt hier verstevigd, want die is hier de afgelopen jaren namelijk verschoven. Begin november is de eerste paal in de grond gedraaid: een noodzakelijke stap in het herstel van de HSL-Zuid. De treinen blijven rijden gedurende de werkzaamheden.

Schade aan spoorviaducten

De hogesnelheidslijn (HSL) kampt op verschillende locaties met problemen, waaronder schade aan spoorviaducten. Daarnaast is er sprake van verschuivingen van de spoorbaan. Infraspeed is verantwoordelijk voor het dagelijks beheer en onderhoud van de HSL en heeft tijdelijke snelheidsbeperkingen ingesteld uit veiligheidsoverwegingen. Daardoor kunnen treinen op de HSL-Zuid, ten noorden van de Groene Harttunnel, niet met de maximale snelheid van 300 kilometer per uur rijden. In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) werkt ProRail samen met Infraspeed en ingenieursbureaus aan het herstel van de HSL-Zuid. 

Het herstel van de HSL-Zuid gaat helaas nog jaren duren. De vier meest zuidelijke viaducten worden als eerste aangepakt om zo snel mogelijk een reistijdwinst te realiseren. Vooralsnog is alleen bij het viaduct Zuidweg een verschuiving van de spoorbaan geconstateerd.

Herstel spoorlijn HSL-Zuid

Palenwand tegen verdere verschuiving

Op een gedeelte van het spoor bij Rijpwetering vinden er grondverplaatsingen plaats, met als gevolg grotere krachten op de palen. Om ervoor te zorgen dat de spoorbaan niet verder verschuift en er schade aan de palen ontstaat, wordt de spoorbaan verstevigd. Over een lengte van 600 meter worden drie palenwanden geplaatst tussen de bestaande damwanden. Gezamenlijk zijn deze palenwanden 381 meter lang.

Maar liefst 279 palen van 18 meter lang en 70 centimeter breed worden met een grote kraan de grond in gedraaid. Aan de bovenkant worden de palen met een betonnen balk aan elkaar bevestigd. De palen worden afgevuld met zand en verankerd voor extra stevigheid. Een uitdagende klus, met name om de funderingspalen van de spoorbaan niet te beschadigen. De werkzaamheden zijn volgens planning in de zomer van 2026 gereed. Tegelijkertijd werken we verder aan de oplossingsrichtingen voor het herstel van de tien viaducten van de HSL-Zuid, waaronder het viaduct Zuidweg bij Rijpwetering.  

Voorbereidende werkzaamheden

Om de palenwand te realiseren, heeft BAM Infra Nederland in opdracht van Infraspeed de afgelopen maanden voorbereidende werkzaamheden gerealiseerd. Er is bijvoorbeeld een tijdelijk fietspad van één kilometer aangelegd, omdat de Blauwemolenweg dicht moet. Een tijdelijke bouwbrug is nodig voor vervoer van het zware materieel en de bouwmaterialen. De kraan is via een gecreëerde doorgang in de vangrails vanaf de A4 naar de Blauwemolenweg aangevoerd. Sloten zijn gedempt voor een stabiele ondergrond van de kraan. De werkzaamheden zorgen helaas voor hinder in de omgeving, maar we doen er alles aan om de hinder te beperken.

  • De eerste paal wordt de grond ingedraaid, terwijl de treinen gewoon doorrijden
    De eerste paal wordt de grond ingedraaid, terwijl de treinen gewoon doorrijden
  • De eerste paal wordt naar de boorstelling (kraan) toegereden. Elke paal is 18 meter lang en 70 centimeter breed.
    De eerste paal wordt naar de boorstelling (kraan) toegereden. Elke paal is 18 meter lang en 70 centimeter breed.
  • De paal wordt omhoog getild en goed bevestigd om loodrecht de grond in gedraaid te worden, tussen de bestaande damwanden in.
  • De paal wordt naar de juiste plek gebracht om gedraaid te worden.
    De paal wordt naar de juiste plek gebracht om gedraaid te worden.

Complexe uitdagingen  

De HSL is een bijzonder stuk spoor. Verschillende partijen, waaronder ProRail, zetten zich in om de huidige uitdagingen aan te pakken. Het kost tijd om te onderzoeken wat er precies aan de hand is, wat de beste, betaalbare oplossingen zijn om de constructiefouten te herstellen. En dat in relatief korte tijd en met zo min mogelijk hinder voor reizigers en omwonenden. Maar door de problemen nu structureel aan te pakken investeren we in een veiliger en beter functionerend netwerk. Zo kunnen reizigers in de toekomst rekenen op een snelle en comfortabele HSL. Dat is essentieel voor het internationale treinverkeer.

HSL-Zuid

ProRail is namens het ministerie van IenW opdrachtgever voor deze werkzaamheden. De HSL-Zuid is een bijzonder stuk spoor. ProRail is hier ‘hoofdbeheerder’ van. Maar het dagelijks beheer, inclusief onderhoud en storingsherstel, is in handen van Infraspeed BV. ProRail heeft deze spoorlijn niet ontworpen of gebouwd. En wij dragen dus niet de dagelijkse zorg voor onderhoud.  

Lees meer

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Geen geldig huisnummer, vul alleen het cijfer in.

Geen geldige postcode, vul alleen cijfers en letters in zonder spatie.