Spoorbrug Zuidhorn

In Zuidhorn vervangt ProRail de spoorbrug over het Van Starkenborghkanaal. Dat gebeurt omdat de hele hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl wordt aangepakt. Zo kunnen grotere schepen straks veilig en vlot doorvaren.
Spoorbrug Zuidhorn
Spoorbrug Zuidhorn

Langer en hoger

De nieuwe spoorbrug wordt langer dan de huidige brug: zo’n 200 meter lang. Hij gaat over het water heen én over de wegen op beide oevers. De nieuwe, moderne spoorbrug wordt ook een stuk hoger. Daardoor kunnen schepen met vier lagen containers straks onder het spoor door varen.

Vervangend vervoer

Eind september 2017 rijden er maximaal 72 uur geen treinen tussen Groningen en Leeuwarden. Want in die tijd sluiten wij het spoor aan op de nieuwe brug die er dan al ligt. Reizigers kunnen gebruik maken van bussen.

Planning spoorbrug

  • Begin 2016: start werkzaamheden voor de spoorbrug
  • Juli 2017: invaren van de nieuwe spoorbrug; de treinen gaan nog over de oude brug.
  • Eind september 2017: aansluiten van het spoor op de nieuwe brug. Daarna volgt de sloop van de oude brug.
  • Winter 2017: de nieuwe spoorbrug is helemaal klaar. Inclusief het spoor dat eroverheen loopt.
  • Begin 2018: aanleg wegen.

Project Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl

ProRail werkt hier in opdracht van de Provincie Groningen. De spoorbrug valt onder het project Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl, van de provincies Fryslân, Groningen en Rijkswaterstaat. Het hele project is in het voorjaar van 2018 klaar.

Nieuws

Webcams

Veelgestelde vragen

Contact