Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Een betere doorstroom, een veiligere verkeerssituatie en een leefbaarder dorp. Dat is wat gemeente Utrechtse Heuvelrug, provincie Utrecht en ProRail in Maarsbergen willen bereiken. De afgelopen jaren werkten we daarom samen aan de plannen om dit mogelijk te maken. En met resultaat, want in 2026 zullen er in Maarsbergen twee spooronderdoorgangen en drie fietsbruggen gerealiseerd worden. ProRail staat aan de lat voor de realisatie hiervan.
De komende jaren gaan er meer treinen rijden op het traject tussen Utrecht en Arnhem. Daarom spraken ProRail, provincie Utrecht, gemeenten en het Rijk al in 1999 af dat bij Bunnik, Driebergen-Zeist en Maarsbergen de verkeersveiligheid, de doorstroming en de leefbaarheid verbeterd moest worden. In Bunnik en Driebergen-Zeist zijn inmiddels nieuwe stations en onderdoorgangen gerealiseerd. In Maarsbergen gaan we nu ook aan de slag. En dat is hard nodig, want de drukke overweg zorgt nu vaak voor files van en naar het dorp.
In Maarsbergen zullen maar liefst twee onderdoorgangen gerealiseerd worden die het verkeer veilig onder het spoor door leiden. De N226 verplaatst zich naar het westen. Daar wordt het snelverkeer door een eigen spooronderdoorgang geleid die aansluit op een nieuwe rotonde. Er komen drie nieuwe fietsbruggen voor doorgaand langzaam verkeer (fietsers en voetgangers). De huidige gelijkvloerse spoorwegovergang verdwijnt, en op die plek komt een onderdoorgang voor langzaam verkeer.
De spooronderdoorgangen zorgen straks voor een betere doorstroming van het verkeer. Dat staat nu vaak op de snelweg voor een gesloten overweg te wachten. Omdat snel en langzaam verkeer straks ieder hun eigen onderdoorgang en route naar het dorp hebben, wordt de situatie ook een stuk veiliger. Ten slotte verbetert de leefbaarheid van het dorp. Er is in de nieuwe plannen veel aandacht voor het behoud van het groene karakter van het dorp. Ook rijdt er straks minder snelverkeer door de kern.
Momenteel wordt er gewerkt aan het contracteren van de aannemer die het werk uit gaat voeren. Als die aan boord is, zal ProRail in de tweede helft van 2023 beginnen met de voorbereidende werkzaamheden. Uiteraard zullen we bewoners hier tijdig over informeren. Beide onderdoorgangen zullen naar verwachting in 2026 in gebruik worden genomen.
Wil je weten wat wij gaan doen binnen dit project en wanneer? Meld je dan aan voor onze digitale nieuwsbrief.
19 april 2023
20 oktober 2022
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.