Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Tussen Zuidhorn en Hoogkerk hebben we het spoor verdubbeld. We hebben 8 kilometer nieuw spoor aangelegd zodat de Extra Sneltrein Groningen-Leeuwarden (ESGL) kan rijden. Bij Zuidwending is een nieuwe spoorbrug gekomen. In Zuidhorn werkten we aan de spoorbrug bij de Fanerweg en aan de fietsonderdoorgang.
Sinds 2011 rijdt er een pendeltrein tussen Zuidhorn en Groningen, om zo de drukte in de spits aan te kunnen. De pendeldienst blijft bestaan, maar kon niet meer op het huidige perron stoppen. Daarom hebben we een extra stuk spoor aangelegd ten noorden van perron 2.
Om de extra sneltreinen op het traject Groningen-Leeuwarden te kunnen laten rijden, verdubbelden we het spoor tussen Zuidhorn en Hoogkerk. De verdubbeling begon voor de Gast in Zuidhorn. In Zuidhorn bouwden we het nieuwe spoor ten zuiden van het huidige spoor. Vanaf het oude Suikerunie-terrein in Groningen is het weer enkelspoor.
De spoorbrug bij de Fanerweg werd gebouwd in 1929 en was aan vervanging toe. De spoorbrug werd vernieuwd en kreeg dubbel spoor.
In de spits rijden nu extra lange treinen. Hierdoor ontstaat meer ruimte voor reizigers en wordt het reiscomfort groter. Daarom werden alle perrons op het traject Leeuwarden-Groningen aangepast.
We verlengden de perrons in Zuidhorn richting het oosten. Hierdoor is de pendeltrein ook van spoor 2 goed bereikbaar. Tussen Grijpskerk en Hoogkerk rijden de treinen sneller. De sneltrein reed 100 km/u, nu is dat 120 km/u. De effecten hiervan zijn onderzocht en gepubliceerd in de milieu-effect-rapportage. Hierin staat ook genoemd welke maatregelen genomen werden om de milieueffecten te beperken.
In het voorjaar 2018 zijn de werkzaamheden in Zuidhorn begonnen. Van 24 april tot en met 4 mei 2020 vonden er verschillende werkzaamheden plaats, waaronder het plaatsen van een groot wissel (140 meter!) bij De Gast. Ook werd het nieuwe spoor aangepast aan het oude spoor en vonden er perronwerkzaamheden plaats.
De werkzaamheden in Hoogkerk startten in juli 2018 met aanbrengen van drie damwanden. Van 24 april tot en met 4 mei werd het nieuwe spoor aangesloten op het oude spoor. Na 5 mei vonden er nog afrondingswerkzaamheden plaats.
Op dit moment rijden er tussen Groningen en Leeuwarden twee stoptreinen en één sneltrein per uur. Maar er reizen steeds meer mensen met de trein. Vooral in de spits. Daarom is een extra sneltrein nodig. Dat verbetert de bereikbaarheid van het noorden.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.