Succesvolle mijlpaal in Utrecht

Vanochtend vroeg was het dan zover: voor het eerst konden reizigers vanaf het nieuwe station Utrecht Vaartsche Rijn met de trein reizen. Ook hebben we nieuwe sporen bij Utrecht in gebruik genomen: van belang om in de toekomst meer treinen van en naar Utrecht te laten rijden. Eind dit jaar volgt er nog een grote mijlpaal als de nieuwe stationshal van Utrecht Centraal feestelijk wordt geopend.

Met honderden mensen aan het werk

Tijdens deze laatste week van de zomervakantie in Midden-Nederland heeft ProRail weer een belangrijke stap gezet in de vernieuwing van de sporen rond Utrecht Centraal. Sinds woensdag 17 augustus is er met honderden mensen op verschillende locaties rond Utrecht Centraal gewerkt aan wissels, bovenleidingen, perrons, seinen en beveiliging. Op station Utrecht Centraal is perron 6 (spoor 14 en 15) gloednieuw met een dito overkapping. Ook is het perron breder gemaakt, met het oog op de groei van het aantal reizigers. Sinds vanochtend is station Zuilen ook weer open en rijden er over alle acht sporen tussen Lunetten en Utrecht treinen.

Nieuwe station Utrecht Vaartsche Rijn

Station Utrecht Vaartsche Rijn is een nieuwe poort naar de stad. Ontworpen door architect Paul van der Ree van StudioSK. Vanaf het nieuwe station is het even ver naar de binnenstad als vanaf Utrecht Centraal. Ook in het ontwerp komt deze gedachte terug. Boven het station steken een soort "portalen" uit. Deze vormen de poorten naar de binnenstad en verbinden de twee wijken aan weerszijden van het spoor. Bekijk de foto’s van het nieuwe station in dit fotoblog.

Klaar voor de toekomst

ProRail vernieuwt alle sporen rond Utrecht en legt nieuwe sporen aan. Daardoor kunnen er in de toekomst 150 treinen per uur van en naar Utrecht rijden, terwijl dat er nu 100 per uur zijn. ProRail vernieuwt ook station Utrecht Centraal. We zijn begonnen in 2011 en openen het nieuwe station feestelijk op 7 december 2016. We zijn nu nog bezig met de laatste loodjes: De laatste winkels afbouwen, de tegelvloer afmaken, kabels en leidingen opruimen. Ook plaatsen we nog een grote trap naar de eerste verdieping. Dit doen we samen met de gemeente Utrecht en NS Stations.


.

Gepubliceerd op