De kop is ervan af

In negen dagen en nachten tijd wordt tussen het Amsterdam Rijnkanaal en station Weesp een flink stuk spoor en elf wissels vervangen en drie vernieuwt. Een monsterklus waar ProRail in samenwerking met aannemer Swietelsky in de nacht van 13 op 14 augustus mee is gestart.

Hoe vaak je het ook doet, zo'n cluster van spoorwerk blijft altijd spannend. Bij aanvang van het werk wordt alles van en uit het spoor gehaald. Zo wordt begonnen met het plaatsen van een kortsluitlans, waardoor er absoluut geen trein meer langs kan. De verkeersleiding in Amsterdam blokkeert de sporen in het systeem en vervolgens snijdt een medewerker van de aannemer met een brander bij een buitentemperatuur van meer dan 40 graden Celsius het spoor door. En dan is er echt geen weg meer terug.

Er komt veel bij kijken

Bij het vervangen van wissels en een stuk spoor komt veel kijken. Denk bijvoorbeeld aan de treinbeveiliging, kabels, de bovenleiding, wisselverwarming, energievoorzieningen, maar ook aan het buitenprofiel transport van de nieuwe wissels en de aanvoer van schoon ballast. 

Alle werkzaamheden zijn minuut van minuut ingepland. Diverse partijen zijn ruim een jaar bezig geweest met het plannen en afregelen. Alle puzzelstukjes die vooraf zijn bedacht moeten in deze negen dagen in één keer op de juiste plek vallen.

Keihard werken

Er lopen per dienst van acht uur ongeveer 75 mensen rond. En dat is dan wat er zichtbaar is. Ook in de werkkeet, het relaishuis, op de ophaalbrug en de verkeersleiding zijn medewerkers actief.

Het is keihard werken, maar... tot nu toe loopt het allemaal voorspoedig.

Gepubliceerd op