Grote stappen naar nieuwe stationsomgeving gezet

De Schuttebusbrug en het nieuwe busstation zijn vandaag officieel geopend. Zwolle heeft een prachtige, nieuwe brug. Elegant en robuust tegelijk. En met een toepasselijke naam: Schuttebusbrug. Bussen kunnen voortaan veilig en snel de sporen bij het station oversteken van en naar het eveneens nieuwe busstation. De OV-knoop Zwolle is hierdoor wéér gegroeid in uitstraling en mogelijkheden. Gemeente, provincie, ProRail, BAM Infra en Strukton Rail vieren vandaag samen met vele belangstellenden uit de stad feest op het Busbrug Festival: de officiële opening van de busbrug en het nieuwe busstation is daarmee een feit.

Na jaren van voorbereiding en bouwwerkzaamheden in weer en wind, is vandaag de 245 meter lange busbrug en het 21 haltes tellende nieuwe busstation van Zwolle geopend. Via deze iconische brug rijden de bussen straks over het spoor van en naar het nieuwe busstation aan de zuidkant van het station. Tijdens het Busbrug Festival reed de eerste bus over de Schuttebusbrug. De busbrug is vernoemd naar Schutte Tours, de grondlegger van het busvervoer in Zwolle.  

Feestelijke opening

Rond reed de eerste bus over de nieuwe busbrug. In de bus zaten namens de samenwerkende partijen in de Spoorzone onder meer wethouder Ed Anker, gedeputeerde Bert Boerman, president-directeur ProRail Pier Eringa en regiodirecteur NS Noord-Oost Joost van der Bijl. Ook Henk Post, directeur van BAM Infra Regionaal, de aannemer van de busbrug en NTP Groep projectleider Henk Otter, de aannemer van het busstation, zaten in de bus. Na de eerste busrit werd de naam van de brug onthuld door wethouder Ed Anker en Hans Schutte, de zoon van Herman Schutte, oprichter van Schutte Tours - de grondlegger van het busvervoer in Zwolle. Vanaf 1937 tot 1982 verzorgde Schutte Tours het busvervoer in Zwolle.

Betere doorstroming en comfort voor de reizigers

De busbrug en het nieuwe busstation dragen bij aan een betere doorstroming van het openbaar vervoer in Zwolle. De vele studenten, forenzen en bezoekers vanuit de wijde regio en inwoners van Zwolle hebben hier profijt van. De busbrug en het nieuwe busstation zorgen ervoor dat de verkeerssituatie aan de centrumzijde van het station overzichtelijker, veiliger en rustiger wordt.

Technische hoogstandje

Inwoners van Zwolle dachten mee over het ontwerp van de busbrug. Het is daardoor een echte Zwolse brug, die bovendien goed past in de toekomstige stationsomgeving. ProRail heeft als gedelegeerd opdrachtgever namens de gemeente Zwolle de aanbesteding en de bouw van de busbrug begeleid en de brug ingepast in alle werkzaamheden die aan sporen en spooromgeving al lopende zijn. De busbrug is gebouwd door BAM Infra, naar een ontwerp van ipv Delft. De onderzijde van de S-vormige brug is bekleed met bamboe, waardoor de brug goed aansluit bij de nieuwe, groene omgeving van het station. De laatste afwerking loopt nog: de landhoofden van de busbrug worden beplant en voorzien van nestkastjes voor vogels en vleermuizen.  In technisch opzicht is de bouw een knap staaltje ingenieurswerk, onder meer omdat er naast de twee landhoofden, maar vier betonnen kolommen nodig zijn om de 245 meter lange brug te ondersteunen. Grote waardering is er voor de bouwers: om het werk volgens planning uit te voeren werkten zij onder extreme omstandigheden zo goed mogelijk door. Zij doorstonden zowel de zeer strenge vorst in de winter, als de temperatuurrecords in de zomer. 
 
De bouwwerkzaamheden voor de brug startten in oktober 2017. Ruim een half jaar later werd het 110 meter lange stalen brugdeel, vervaardigd door Victor Buyck, over de bovenleiding van het spoor gereden en op de definitieve plek gelegd. Een complexe en unieke operatie vanwege de combinatie van de S-vorm, de grootte, het gewicht van ruim 1.000 ton en de beperkte ruimte waarbinnen het geheel boven en naast het spoor moest worden verplaatst. Hiervoor moesten Strukton Rail en ProRail destijds eerst nog de bovenleiding over enkele honderden meters aanpassen en verlagen.

Gepubliceerd op