Voortgang uitbreiden opstelterrein, spoorverdubbeling en dive-under bij Zwolle

Bij Zwolle zijn we flink aan de slag met het spoor, om ruimte te maken voor meer treinen. Het opstelterrein bij Windesheim wordt vernieuwd en uitgebreid. Tussen Zwolle en de spoorsplitsing bij Herfte verdubbelen we de sporen van twee naar vier. Om ruimte te maken voor de twee extra sporen, bouwen we op het traject nieuwe viaducten over weg en water en vervangen we de oude. Bij Herfte bouwen we een zogenoemde ‘dive-under’, waardoor treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een 'eigen' spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten. Het werk is in het voorjaar van 2019 in uitvoering gegaan. Hoe staat het er nu voor? Een update in foto’s en tekst.

Opstelterrein

Het eerste deel van het opstelterrein RGS (vlakbij Windesheim) is klaar en sinds september 2019 in gebruik. Het tweede deel vordert flink. Op het terrein is een waterdichte folie aangebracht, om het grondwater te beschermen. Er ligt weer zand over de folie, deels afkomstig uit de dive-under bij Herfte. Dit betekent ook dat de afwatering van het terrein klaar is, de bemaling is sinds deze week gestopt. Ook de verlichting bouwen we zoals gepland verder af: begin februari plaatsen we sensoren bij de verlichting, waardoor deze alleen branden als het nodig is. In de eerste maanden van 2020 bouwen we de sporen weer op. In juni 2020 zijn we klaar en kan het hele nieuwe opstelterrein worden gebruikt om treinen te parkeren.

Zowel tijdens de bouw als bij het uiteindelijke resultaat vinden we duurzaamheid belangrijk. Het opstelterrein (RGS) ligt nabij een natuurgebied en in een waterwingebied. We willen nadelige effecten in de omgeving zoveel mogelijk beperken en werken vanuit duurzame ambities. Afgelopen weken kregen we verschillende vragen over deze kanten van het project. Lees hierover meer in de berichten Pijpleiding en duurzaamheid en Verlichting en omgeving.

Dive-under Herfte

Inmiddels is de bouwkuip van de dive-under in Herfte bijna helemaal uitgegraven. Het spoor uit Emmen gaat hier straks onder het spoor uit Meppel door. Het zand dat bij het uitgraven is vrijgekomen, gebruiken we zoveel mogelijk opnieuw. Bijvoorbeeld bij het opstelterrein bij Windesheim in Zwolle (RGS). Eind 2019 is het eerste beton voor de vloeren gestort. Het komende jaar staat er nog een hoop betonwerk op de planning. Aan het einde van het jaar kunnen we starten met de afbouw van de dive-under. In de zomer van 2021 is de dive-under klaar en kan hij worden gebruikt.

Nieuwe viaducten

Omdat de sporen tussen Zwolle en Herfte worden verdubbeld, moeten ook alle viaducten over weg en water worden aangepast (Hortensiastraat, Marsweg, Almelose Kanaal (Nieuwe Wetering), Ceintuurbaan en de Zalnese Wetering. Hier zijn we volop mee bezig. De werkzaamheden bij de Hortensiastraat, Marsweg en Almelose Kanaal zijn in 2019 gestart en in volle gang. Vanaf 2020 zijn we ook gestart bij de Ceintuurbaan.

Nieuwe sporen

De twee nieuwe sporen tussen Zwolle en Herfte krijgen steeds meer vorm. Deze kunnen we bouwen terwijl de naastgelegen sporen in gebruik zijn.

Gevolgen voor treinverkeer in 2020

De twee nieuwe sporen, de dive-under en de nieuwe sporen bij het opstelterrein kunnen we grotendeels bouwen als de treinen rijden. Voor het werk aan de bovenleiding en treinbeveiliging zijn in 2020 verschillende periodes gepland waarin er geen of minder treinen rijden bij Zwolle. Het gaat voornamelijk om weekenden. Check voor vertrek de reisplanner.

Gepubliceerd op