Onderzoeken Kamperlijn

De Kamperlijn startte in december 2017 zonder station Stadshagen al mee te nemen in de bediening. Oorzaak: de snelheidsverhoging naar 140 km/u bleek in de treindienst niet uitvoerbaar. Onmiddellijk startte ProRail allerlei onderzoeken om met het oog op de reiziger zo snel mogelijk onderbouwde oplossingen te vinden.
Keolis op station Zwolle Stadshagen

ProRail onderzocht en publiceerde:

Onafhankelijk onderzoek

ProRail concludeerde voor zichzelf al dat in de ontwikkeling van de Kamperlijn bodemanalyse onvoldoende is meegenomen. ProRail vroeg het onafhankelijke onderzoeksbureau Twynstra en Gudde te onderzoeken: “welke feiten hebben ertoe geleid dat treinen in plaats van met de beoogde 140 km/u maar met 100 km/u kunnen rijden op de Kamperlijn?”.

Bodemanalyse onderdeel van planvorming

De uitkomsten van dat onderzoek laten een genuanceerd beeld zien. Aandacht voor bodemanalyse is weldegelijk onderdeel geweest van de planvorming. Op meerdere momenten is er relevant onderzoek naar gedaan of gevraagd, ookal was het beeld door de onderhoudservaring met deze lijn dat stabiliteit een klein risico zou zijn. Jarenlang onderhoud liet geen afwijkende waarden zien, zoals we elders in het land met bepaalde spoortrajecten wel constateren.

Onderbouwing

De gegeven aandacht aan de stabiliteit van de bodem stond voor ProRail dan ook in het kader van onderbouwen wat we allang uit de onderhoudshistorie dachten, dat de ondergrond normale waarden ten aanzien van stabiliteit zou geven.

Meer details hierover in het onderzoeksrapport van Twynstra & Gudde.

Gepubliceerd op