Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Het spoor is kwetsbaar voor sneeuw en strenge vorst. Daarom nemen we maatregelen om het spoor zo goed mogelijk te wapenen tegen winters weer. Dat doen we tijdens de winter, maar ook al daarvoor.
Wordt er sneeuw of vorst voorspeld? Dan kunnen ProRail en NS uit voorzorg de dienstregeling aanpassen. Dat betekent dat op veel plekken treinen elk half uur rijden in plaats van elk kwartier of elke tien minuten. Waar mogelijk worden deze treinen verlengd.
In een aangepaste dienstregeling is ruimte om eventuele vertragingen op te vangen en het treinverkeer om te leiden. Zo voorkomen we dat een lokale verstoring het treinverkeer in grote delen van het land ontregelt.
We passen de dienstregeling alleen aan na uitgebreid meteorologisch advies van het Operationele Controle Centrum Rail (OCCR). Dit doen we op basis van meteorologische informatie vanuit het weerbureau. Dit centrum is een samenwerking van ProRail, vervoerders en spooraannemers. Het weerbureau van het OCCR houdt de weersvoorspellingen nauwlettend in de gaten en werkt samen met Weerplaza en het KNMI.
Sneeuw en vorst kunnen voor gladheid zorgen in en om stations, vooral op perrons. Daarom strooien we bij winters weer op veel stations zand, zout of dooikorrels. Bij sneeuw zorgen we dat perronranden, looppaden en de toegangswegen sneeuwvrij zijn.
Het kan gebeuren dat een trein onderweg strandt door winters weer. Dan willen we voorkomen dat reizigers lang in de gestrande trein moeten verblijven. Hiervoor worden locomotieven ingezet om gestrande treinen weg te kunnen slepen.
Sneeuw vergroot de kans op storingen aan wissels. Wissels kunnen bevriezen of blokkeren door ijs en sneeuw. Zodra het koud wordt, verwarmen we daarom 5000 van de ruim 7000 wissels met wisselverwarming. Daarnaast graven we veel wissels uit. Sneeuw en ijs blijven dan niet op de wissel liggen maar vallen erdoorheen.
We testen onze wisselverwarming al in de zomer. Zo zorgen we dat de wissels goed voorbereid zijn op de winter. In 2017 plakten we bovendien 1500 draadloze sensoren op wissels. Die sensoren geven op afstand aan of de wisselverwarming goed werkt.
Soms hecht sneeuw zich aan de onderkant van treinen en vormt het een ijsblok. Als de ijsblokken vallen, kunnen treinen beschadigen en wissels blokkeren. Om dat tegen te gaan, besproeien we in de winter de onderkant van treinen met de biologisch afbreekbare stof glycol.
Door deze ‘anti-icing’ kan sneeuw zich een aantal weken moeilijk hechten. We hebben zeven anti-icing-installaties: in Hoofddorp, Amsterdam, Watergraafsmeer, Den Haag, Utrecht, Nijmegen en Eindhoven.
Bij winters weer heeft ProRail tientallen sneeuw- en storingsploegen klaar staan. De sneeuwploegen houden het spoor en de wissels zoveel mogelijk ijs- en sneeuwvrij. Is er toch sprake van een storing of defecte wissel? Dan verhelpt de storingsploeg het probleem zo snel mogelijk.
Soms zijn we niet opgewassen tegen de natuur. Dat merkten we tijdens de extreme weersomstandigheden in februari 2021. Grote hoeveelheden (stuif)sneeuw en langdurige kou zorgden voor een ernstig ontregeld spoorsysteem. Twee dagen lang lag het treinverkeer helemaal stil en ruim een week ondervonden reizigers en vervoerders veel hinder. Toen alles weer reed hebben ProRail en NS samen onderzoek gedaan om van de situatie te leren. Lees hier welke extreme omstandigheden het spoorverkeer stil kunnen leggen en wat ProRail en NS doen om daarna weer zo snel mogelijk treinverkeer mogelijk te maken.
Vorst kan samen met mist en weinig wind leiden tot rijp op de bovenleiding. Daarnaast kan ijzel zorgen voor ijsgroei aan de bovenleiding. Rijp en ijsvorming op de bovenleiding veroorzaken slijtage van de stroomafnemer op de trein en vermindert zo het contact. In het ergste geval krijgt de trein geen stroom en kan hij niet rijden. Om de hinderlijke aangroei van ijs te voorkomen, blijven we zoveel mogelijk rijden met (lege) treinen.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.