: Internationaal treinverkeer

ProRail wil reizigers en bedrijven stimuleren om vaker voor de trein te kiezen. Niet alleen binnen Nederland, maar ook internationaal. Dat is niet alleen veilig en snel, maar ook duurzaam. Alleen met het spoor gaan we de klimaatdoelen halen uit de Europese Green Deal en houden we Nederland nu en in de toekomst duurzaam bereikbaar.

Verbinden

Het spoor vervoert zeven procent van alle passagiers in Europa en elf procent van alle goederen, maar veroorzaakt slechts een half procent van de uitstoot van broeikasgassen door vervoer. De trein verbindt Europa: met 200.000 kilometer spoor heeft Europa een van de dichtste netten ter wereld.

De EU heeft ambitieuze plannen voor het spoor: 50 procent meer spoorgoederenvervoer in 2030 en een verdubbeling in 2050. Voor reizigersvervoer is een verdubbeling in 2030 op het Europese hogesnelheidsnetwerk en een verdrievoudiging in 2050 het plan. ProRail werkt, samen met vervoerders en andere Europese infrabeheerders, graag mee aan het behalen van deze ambities.

Door Europa met de trein

In de serie Door Europa met de trein geven we handige tips om reizen over het spoor leuker, makkelijker en voordeliger te maken.

Bekijk de serie hier

Europese dienstregeling

Van Amsterdam naar Londen is een makkie. Je boekt een directe reis, werkt een paar uur in de trein en stapt uit in hartje Londen. Maar dat geldt nog lang niet voor alle grote Europese steden. Om écht aantrekkelijker te zijn dan het vliegtuig, moeten we dat soort drempels aanpakken. Makkelijk je ticket boeken, betere reisinformatie en treinen die vaker, sneller en volgens de beste route rijden.

Dat kan door betere samenwerking tussen verschillende landen en reisroutes slimmer in te plannen. Voor Nederland werken we aan betere verbindingen met Berlijn, Frankfurt, Brussel, Parijs, Barcelona, Londen en Kopenhagen. Zo komen we steeds dichterbij één dienstregeling voor heel Europa: van Stockholm tot Sevilla en van Glasgow tot Košice.

Internationaal treinreizen

Het jaar 2021 was het Europees Jaar van het Spoor. Het doel daarvan? Meer internationaal vervoer over het spoor. Speciaal voor deze gelegenheid hebben wij een online magazine gemaakt, vol tips, informatie en inspiratie over grenzeloze treinreizen.

Lees hier het magazine

Time Table Redesign

Naast het project Eurolink is ook Time Table Redesign een belangrijke ontwikkeling. RailNetEurope en Forum Train Europe werken op Europees niveau aan een herontwerp van het capaciteitsverdelingsproces onder de naam Time Table Redesign (TTR). ProRail is van plan om TTR in 2025 in te voeren en dit heeft impact voor zowel goederen- als reizigersvervoerders. Daarom hebben we uitgebreide informatie over het TTR-programma opgenomen in de Netverklaring 2022. 

Actieplan AirRail

In de Actieplan AirRail-agenda staan acties en maatregelen om van de internationale trein op afstanden tot 700 kilometer een logisch alternatief te maken voor het vliegverkeer. Er worden routes naar zes reisbestemmingen benoemd die vanaf Schiphol of Amsterdam ook met de trein te bereiken zijn. Voor elk van deze routes zijn de knelpunten en mogelijke acties in kaart gebracht. De routes die zijn onderzocht hebben als eindbestemming Brussel, Parijs, Londen, Frankfurt, Düsseldorf en Berlijn.

Discussiewinnaars

Reizen met de trein brengt veel voordelen met zich mee. Het is niet alleen erg duurzaam, maar ook veilig en snel. In vijf korte animaties worden de pluspunten van het spoor belicht. Wist jij bijvoorbeeld dat de trein naar Barcelona vijf keer minder CO2 uitstoot dan het vliegtuig?

Bekijk de video's

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers