
Bussen in plaats van treinen : Utrechtse Heuvelrug
Van maandag 4 augustus tot dinsdagochtend 19 augustus onderhouden we het spoor tussen Maarn en Veenendaal-de Klomp. Om de werkzaamheden vlot en veilig uit te voeren, rijden er op het hele traject tussen Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen/ Rhenen bussen in plaats van treinen. Ook zijn er 5 overwegen afgesloten voor alle verkeer. Houd rekening met extra reistijd.
Bussen in plaats van treinen
Tijdens de werkzaamheden zet NS bussen in op het traject tussen Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen en Driebergen-Zeist en Rhenen. Ook kun je gebruik maken van omreisroutes met de trein. Houd rekening met een extra reistijd van 30 minuten. En check voor vertrek de reisplanner. Op ditzelfde traject gaan we dit najaar, van zaterdag 18 tot maandag 25 oktober, nog een keer aan de slag. We voeren dan het laatste onderhoud uit.
Raadpleeg reisplanner Raadpleeg reisplanner
Werkzaamheden op kaart
Veel te doen
“De rails, dwarsliggers en ballast op dit traject worden vervangen of onderhouden,” licht bouwmanager Luc ter Horst toe. “We zorgen er daarmee voor dat het spoor betrouwbaar en veilig blijft.”
“Niet alleen het spoor wordt tijdens de werkzaamheden aangepakt: ook de berm langs het spoor wordt op verschillende plekken onderhouden. Daarnaast komt er een nieuwe railinzetplaats, waar voertuigen op het spoor gezet kunnen worden. In Maarn sluiten we een nieuw relaishuis aan, dat verantwoordelijk is voor de veiligheid op het spoor. En bij station Veenendaal Centrum vervangen we perronplaten. “Een flinke klus, maar daarna kan het spoor er weer jaren tegenaan.”
Niet zonder hinder
Helaas is hinder tijdens deze werkzaamheden niet te voorkomen. “We doen wel een hoop om dit te beperken,” licht Luc toe. “Zo werken we tijdens de zomervakantie, waardoor er minder mensen thuis zijn of moeten reizen naar hun werk. De kleinere machines, zoals aggregaten en kranen, werken op waterstof. Dat geeft veel minder geluid en uitstoot. En het werk met de grote machines, zoals de vernieuwingstrein en kettinghor, hebben we overdag gepland. ’s Nachts staan de kleinere werkzaamheden met de stillere machines, gepland.”
Toch gaat de omgeving zeker iets merken van de werkzaamheden. “Op verschillende plekken langs het spoor richten we bouwlocaties in. Daar verblijft het personeel en slaan we machines en materiaal op. Dat zorgt voor meer bouwverkeer in de omgeving. Ook sluiten we vijf overwegen af om het werk veilig uit te kunnen voeren. Op de kaart hieronder is te zien waar alle locaties zich bevinden.”
Waar we het voor doen
In de zomer van 2025 wordt er op tientallen plekken gewerkt: essentieel onderhoud en vernieuwing, om treinen beter op tijd te laten rijden en om het spoornetwerk klaar te maken voor de toekomst. Er wordt gewerkt aan mobiliteit in Nederland, in vijf hoofdstukken.