Nieuw deel opstelterrein Zwolle in gebruik

Waar gaan treinen naar toe als hun dienst er voor die dag op zit? De meeste gaan naar een opstelterrein, een grote parkeerplaats voor treinen. Daar hebben we steeds meer van nodig nu het treinverkeer toeneemt. Het terrein in Zwolle, vlakbij de campus Windesheim, zijn we flink aan het vernieuwen en uitbreiden. Het eerste deel is klaar en sinds het weekend 5 oktober in gebruik.

Wat gebeurt er op een opstelterrein?

Op een opstelterrein kunnen vervoerders treinen parkeren, schoonmaken en onderhouden. Er zijn bijvoorbeeld watervulpunten en wasinstallaties. In totaal hebben we bijna honderd opstelterreinen, deze liggen verspreid over het land, vaak dicht bij een station. Sommige treinen blijven ’s nachts ook bij een station staan.

Extra capaciteit nodig

Door de toename van het aantal treinen is de beschikbare opstelcapaciteit aan opschaling toe. Daarom zijn we op verschillende plekken in het land bezig met het uitbreiden van de opstelterreinen. Waaronder in Zwolle vlakbij Windesheim. Dit opstelterrein heeft straks vier keer zoveel capaciteit. In plaats van veertig bakken (een bak is een deel van een trein) kunnen er straks 160 bakken terecht. We legden ook een extra toegangsspoor naar het terrein aan. 

Door naar juni 2020

Nu het eerste deel van het opstelterrein klaar is, gaan we verder met het tweede deel. Net als bij het eerste deel, brengen we hier een vloeistofdichte folie aan onder de sporen. Zo is het grondwater in het park Engelse Werk beschermd tegen verontreiniging. Belangrijk, want hier wordt drinkwater gewonnen voor de regio Zwolle. In juni 2020 is het hele opstelterrein in Zwolle klaar. 

Zwolle verbetert

In Zwolle zijn we flink aan het werk om het spoorknooppunt te verbeteren en uit te breiden. De sporen rondom het station zijn al volledig vernieuwd. Ook verdubbelen we de sporen tussen Zwolle en Herfte en bouwen we een vrije spoorkruising.

 

Gepubliceerd op