Totaalplaatje spoorwerk vanuit de Groningse lucht

Een werktraject van ruim vier kilometer, achtduizend diensten voor personeel en meer dan duizend verschillende machines. Allemaal ingezet in een grote operatie in Groningen waarin we samen met Strukton in 28,5 dag volcontinu een nieuw spoor bouwen, groot onderhoud uitvoeren, stations Groningen en Groningen Europapark aanpassen én een nieuw opstelterrein voor treinen klaarmaken. Vanaf de grond zie je alleen delen van het werk van project Groningen Spoorzone. Om alles te laten zien vlogen we met een drone over het werktraject.

Werkzaamheden Groningen Spoorzone vanuit de lucht (dronevideo)

ProRail werkt aan het opstelterrein De Vork bij Haren.
ProRail werkt aan het opstelterrein De Vork bij Haren.

Extra ruimte

Tussen de stations Groningen en Groningen Europapark komt een extra spoor. Hiermee wordt dit traject helemaal viersporig en is het klaar voor de toekomst. Station Groningen Europapark krijg een extra zijperron met perronkap, lift en trappen. Hierdoor is er straks voldoende ruimte voor de treinen uit Leeuwarden, Delfzijl en Roodeschool die vanaf 2022 doorrijden naar Groningen Europapark.

Nieuw opstelterrein

Aan de zuidzijde van station Groningen ligt nu een opstelterrein, een terrein waar treinen parkeren, worden schoongemaakt en onderhouden. Om ruimte te maken voor de verbouwing van station Groningen, en om straks meer treinen kwijt te kunnen, is het afgelopen jaar een nieuw opstelterrein gebouwd in Haren. In De Vork, de splitsing van de sporen naar Assen en Veendam/Weener, is een volledig nieuw terrein opgebouwd met allerlei voorzieningen. Tot en met 3 juni voeren we daar de laatste afrondende werkzaamheden uit en vanaf dan kan het terrein gebruikt worden. Treinen komen straks via het extra spoor op het opstelterrein.

Groot onderhoud

Tussen station Groningen en De Vork in Haren voeren we groot onderhoud uit. Delen van het spoor, wissels, de bovenleiding en het de beveiliging worden vernieuwd. Hierna kan alles weer jaren mee.

Toegangspoort én visitekaartje

Tot en met 2023 verbouwen we station Groningen. Met de komst van een ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel en fietsenstalling, een nieuw busstation en een busonderdoorgang zorgen we dat het station klaar is voor de toekomst. Doordat we sporen doortrekken kunnen regionale treinreizigers vanaf 2022 zonder overstap reizen van bijvoorbeeld Delfzijl tot Veendam. Het station behoudt zijn monumentale uitstraling en vormt straks een belangrijke verbinding tussen de binnenstad en de zuidelijke wijken. Naast toegangspoort tot de regio wordt station Groningen het visitekaartje van de stad.

Groningen Spoorzone

Het project Groningen Spoorzone is onderdeel van Spoorplan Noord-Nederland; sneller reizen in Noord-Nederland en naar de Randstad door meer treinen, betere overstap, nieuwe verbindingen en sneller rijden. Meer weten over de werkzaamheden die we nu uitvoeren? Bekijk de speciale projectpagina van Groningen Spoorzone.

Gepubliceerd op