Spoorplan Noord-Nederland

Het noorden beter bereikbaar
Door Spoorplan Noord-Nederland nemen de reismogelijkheden met de trein in het noorden flink toe, waardoor er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad ontstaan.

Bekijk alle verbeteringen

Extra treinen

Extra treinen Coevorden-Emmen

Straks rijdt de spitstrein Zwolle-Coevorden door naar Emmen in de avondspits en in de ochtendspits rijden er extra treinen vanuit Emmen richting Zwolle. Hiervoor zijn aanpassingen nodig aan het spoor bij station Emmen Zuid en dienen er opstelsporen voor treinen te worden aangelegd in Emmen.

Ambitie in 2020.

Extra treinen

Extra treinen Zwolle-Coevorden

Extra treinen rijden tussen Zwolle en Coevorden door diverse kleinschalige maatregelen aan de sporen en stations.

Gerealiseerd in 2012.

Betere overstap

Betere overstap knoop Zwolle

Treinen uit 8 richtingen kunnen straks tegelijkertijd het station Zwolle binnenkomen en vertrekken. Om dit mogelijk te maken breiden we de sporen uit tussen Zwolle en Herfte en bouwen we een dive-under bij Herfte.

Ambitie in 2021.

Sneller reizen

Sneller reizen Groningen - Nieuweschans

Sneller rijden tussen Groningen en Nieuweschans maakt het mogelijk om treinen via station Groningen door te laten rijden in de richting van Roodeschool en/of Delfzijl. Om dit mogelijk te maken verhogen we de snelheid op delen van het baanvak Groningen-Nieuweschans.

Ambitie in 2020.

Nieuw verbinding

Nieuwe verbinding Veendam-Stadskanaal

Reizigerstreinen kunnen vanuit Veendam straks doorrijden naar Stadskanaal. Bruggen en duikers op het traject Veendam – Stadskanaal moeten worden verstevigd en overwegen worden beveiligd of gesloten.

Ambitie: nog geen concreet project.

Extra treinen

Extra treinen Groningen-Veendam

Er rijden weer reizigerstreinen tussen Veendam en Groningen. Het spoor tussen Zuidbroek en Veendam is uitgebreid, vernieuwd en beveiligd.

Gerealiseerd in 2012.

Extra treinen

Extra treinen Groningen-Winschoten

In de spits rijden hier straks vier treinen per uur: twee sneltreinen en twee stoptreinen. Met de sneltrein reist men straks 12 minuten sneller van Winschoten naar Groningen en zijn er meer zitplaatsen. We passen hiervoor de sporen en seinen aan.

Ambitie in 2020.

Nieuw verbinding

Nieuwe verbinding Eemshaven

De trein van Groningen naar Roodeschool rijdt straks een aantal keer per dag door naar Eemshaven (veerboot Borkum). Om dit mogelijk te maken bouwen we een nieuw spoor naar Eemshaven en verplaatsen we het station van Roodeschool.

Ambitie in 2018.

Extra treinen

Extra sneltrein Leeuwarden-Groningen

Straks rijdt ieder half uur een sneltrein tussen Leeuwarden en Groningen en kan de vervoerder langere treinen inzetten. Om dit mogelijk te maken zijn diverse aanpassingen aan sporen en stations nodig op deze lijn.

Ambitie in 2020.

Betere overstap

Betere overstap knoop Groningen

Nieuwe verbindingen vanuit Delfzijl en Roodeschool naar Veendam en Nieuweschans. Ook vanuit Friesland kunnen treinen straks doorrijden naar Groningen Europapark en in de spits naar Winschoten.
ProRail bouwt hiervoor Groningen Spoorzone.

Ambitie in 2022.

Nieuw Station

Station Europapark

Nieuw treinstation is geopend voor het stadsdeel Europapark waar veel nieuwe bestemmingen zijn en worden gerealiseerd (kantoren, MBO en stadion Euroborg).

Gerealiseerd in 2012.

Extra treinen

Extra treinen Assen-Groningen

In de ochtend- en avondspits rijden twee extra sprinters. Deze treinen bieden een alternatief voor de drukte op de A28 o.a. door de bouw van Ringweg Zuid in Groningen.
Prorail heeft de sporen in Assen aangepast.

Gerealiseerd in 2017.

Sneller reizen

Sneller reizen Zwolle-Groningen

De reistijd op het traject Zwolle – Groningen wordt 3 minuten korter. Hierdoor ontstaan er betere overstapmogelijkheden op de knooppunten Zwolle en Groningen. We passen hiervoor de spoorboog bij Hoogeveen aan en de sporen bij Zwolle.

Ambitie in 2021.

Extra treinen

Extra treinen Zwolle-Groningen

Sinds de komst van de Hanzelijn rijden er vier treinen per uur tussen Groningen en Zwolle: twee intercity’s en twee sprinters. Groningen heeft nu ieder half uur een snelle verbinding naar Zwolle en de Randstad.

Gerealiseerd in 2012.

Extra treinen

Extra treinen Zwolle-Leeuwarden

De sprinters van Leeuwarden naar Meppel rijden straks door naar Zwolle. Dit is mogelijk zodra de sporen bij Zwolle zijn aangepast en maatregelen aan overwegen en energie voorziening tussen Meppel en Zwolle zijn getroffen.

Ambitie in 2021.

Extra treinen

Extra treinen Meppel-Leeuwarden

Straks rijdt er vier keer per uur een trein tussen Leeuwarden en Meppel: twee intercity’s en twee sprinters. Leeuwarden heeft dan ook ieder half uur een snelle verbinding naar Zwolle en de Randstad. Om dit mogelijk te maken versterkt ProRail de energievoorziening op dit traject.

Ambitie in 2017.

Nieuw Station

Station Werpsterhoeke

Leeuwarden groeit met de stadsdelen Nieuw Stroomland en de Zuidlanden. Een nieuw station Werpsterhoeke zorgt goede aansluiting op het OV in de regio en naar de Randstad.

Ambitie: nader bepalen met provincie Friesland.

Extra treinen

Extra treinen Leeuwarden-Sneek

In de spits rijden er straks vier in plaats van drie treinen per uur van Sneek naar Leeuwarden. Door een goede overstap op Leeuwarden ontstaat er ieder half uur een snelle verbinding naar Zwolle en verder.

Ambitie in 2020.

Betere overstap

Betere overstap Leeuwarden

Straks zijn er op Leeuwarden twee keer per uur goede overstapmogelijkheden naar Sneek, Harlingen, Groningen en Meppel.
Aanpassingen zijn nodig tussen Leeuwarden en Groningen en bij Zwolle. Ook versterken wij de energievoorziening op de lijn naar Meppel.

Ambitie in 2020.

Met regelmaat

Met regelmaat reizen Leeuwarden-Harlingen

Treinen gaan met een betere verdeling over het uur rijden, ieder half uur een trein. In Leeuwarden zijn daarvoor aanpassingen nodig aan sporen nabij het station.

Ambitie in 2020.

Kun je hinder op jouw traject verwachten?

Onderhoud en verbetering van het spoor en stations kan op bepaalde momenten leiden tot hinder voor het treinverkeer. Bekijk een overzicht van locaties en trajecten, waar de komende drie maanden de treindienst twee dagen of langer hinder ondervindt.

Nieuws

We doen het niet alleen

In opdracht van de Provincies Fryslân, Groningen, Drenthe en Overijssel, en samen met de vervoerders NS en Arriva, werkt ProRail aan circa 20 spoorprojecten met een totale investering van 1 miljard euro. Van spooruitbreiding, nieuwe stations tot tunnels en opstelterreinen. Ze dragen allemaal bij aan een betere bereikbaarheid van het noorden.

Neem contact met ons op

Heeft u een vraag of een klacht? Neem dan contact op met onze afdeling Publiekscontacten. Zij helpen u graag verder. Van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 18.30 uur kunt u terecht met vragen, klachten, complimenten en meldingen over het spoor.

Bel 0800 - 776 72 45 (gratis).

Volg ons op social media

Ons webcareteam staat op werkdagen van 9:00 tot 17:00 uur voor u klaar.