Zo regelt u toegang tot applicaties van ProRail

Bedrijven die met of voor ProRail werken, hebben informatie van ProRail nodig om hun werk goed te kunnen doen. Speciaal voor hen ontwikkelt ProRail een aantal digitale applicaties. Die geven toegang tot – soms bedrijfsgevoelige – informatie. Via een persoonlijk ProRail-account kunt u ermee werken.

Met onze applicaties kunt u bijvoorbeeld het volgende doen:

  • Informatie assets: het opvragen over kabelgeulen, landelijk telecommunicatienetwerk, seinen, wissels, overwegen en andere assets, exacte Spoorligging in X-, Y- en Z-coördinaten en geografische informatie over het spoor inclusief de omgeving.
  • Actuele situatie: het inzicht krijgen over bijvoorbeeld uitgestelde infraherstellingen, het verloop van de eigen treindienst en real-time informatie over spoor, wissels en seinen.
  • Ondersteuning planning: bijvoorbeeld het aanvragen in de verkeersleidingfase, afstemmen van infra onttrekkingen, plannen van routes en materieel, afstemming buitendienststellingen van het spoor.
  • Documentatie inzien over bijvoorbeeld capaciteitsverdeling en infrastructuur, spoorbeveiliging en bedienvoorschriften voor de Verkeersleiding posten.
  • Het analyseren van bijvoorbeeld treinprestaties, het registreren van treinvertragingen en veiligheidsincidenten.

Welke bedrijven kunnen werken met onze applicaties?

Bedrijven die rechtstreeks voor ProRail werken. Maar ook bedrijven die indirect voor ons werken. Bedrijven die in opdracht van een ander bedrijf werk doen voor ProRail moeten toegang aanvragen bij hun opdrachtgever. Ook bedrijven met een zogeheten ‘dubbelrol’ komen in aanmerking. Bijvoorbeeld als uw bedrijf zowel vervoerder als aannemer is. Uw bedrijf is in elk geval ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Hoe krijgt u toegang?

Via een persoonlijk ProRail-account. Via zo’n account is geregeld welke applicatie iemand kan gebruiken. Soms heeft iemand toegang tot meerdere applicaties. Dat hangt af van de functie. Per bedrijf worden vaak meerdere ProRail-accounts uitgegeven.

Hoe vraagt u een ProRail-account aan?

Bij de administrator van uw bedrijf. Dus niet direct via ProRail. De administrator regelt nieuwe account-aanvragen en beheert de uitgegeven accounts. Wilt u weten wie uw administrator is? Check dan de interne website van uw onderneming. Werkt niet uw eigen bedrijf, maar uw opdrachtgever voor ProRail? Dan regelt de administrator van uw opdrachtgever de toegang tot ProRail-applicaties. 

Heeft uw bedrijf (nog) geen administrator van ProRail-accounts?

Vul dan onderstaand formulier in. Als ProRail het formulier binnen heeft, bekijken we of uw bedrijf in aanmerking komt voor gebruik van onze applicaties. Is dat het geval, dan neemt ProRail contact op met het management van uw bedrijf. Samen bepalen we welke applicaties nodig zijn voor uw bedrijfsprocessen, en wie de administrator wordt. De administrator kan dan via het IDM-systeem van ProRail toegangsrechten aanvragen voor collega’s of samenwerkingspartners.    

Er is een uitzondering voor ICT-bedrijven die doorgaans al contact hebben met onze ICT-afdeling. Specifieke toegang kunt u het beste direct via uw contactpersoon ProRail ICT regelen.

Wat is uw relatie met ProRail?

Klik op 1 van onderstaande links om naar het juiste formulier te gaan:

Animatie aanvraagproces applicaties