Drie minuten stil

Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het openbaar vervoer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in trein, bus, tram en metro moet stoppen. ProRail ondersteunt dit protest.

Lees meer

10 jaar werk aan Spoorzone Delft

Nieuws

15 januari 2018

Na bijna 10 jaar bouwen aan de Spoorzone in Delft hebben spoor en stad een gedaanteverandering ondergaan. De treinen, het station en de fietsen zijn uit het straatbeeld verdwenen. Vandaag deel 1 van onze terugblik op dit immense project: 10 jaar werk aan Spoorzone Delft.

De tunnel die er toch kwam

Eind jaren ‘80 brengt toenemende drukte op het spoor tussen Amsterdam en Dordrecht de NS ertoe verdubbeling van de spoorcapaciteit te overwegen. In Delft zou een tunnel de beste manier zijn om vier sporen neer te leggen. Maar dat is een kostbare ingreep die aanvankelijk terzijde wordt geschoven. Mede als gevolg van een forse lobby door Delftse burgers en het stadsbestuur neemt het Rijk in 2004 de bouw van een spoortunnel toch op in zijn begroting. De voorbereidingen kunnen beginnen. Al vijf jaar eerder, in 1999, presenteert stedenbouwkundige Joan Busquets de gemeente zijn visie op de herontwikkeling van het spoorzonegebied. In 2006 richt de gemeente Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft (OBS) op. Een jaar later mag architectenbureau Mecanoo een nieuw stadskantoor ontwerpen, dat in samenhang met een nieuw station moet worden gebouwd.

Van 2008 naar 2018

In 2008 gunt ProRail de bouw van de spoortunnel, een ondergronds station, een parkeergarage en de inrichting van de openbare ruimte aan de Combinatie CrommeLijn. Het jaar erop gaat het gebied op de schop: panden worden gesloopt, kabels en leidingen worden verlegd, bushaltes verhuizen en er verschijnen bouwhekken. Ook worden delen van het tramspoor verplaatst, een exercitie die tot in 2017 nog vele malen wordt herhaald.

Twee tunnelbuizen af

Nu, in januari 2018, liggen er twee tunnelbuizen waarvan de eerste sinds februari 2015 intensief wordt gebruikt. De spoorzone biedt ondergrondse parkeergelegenheid voor auto’s (650 plaatsen) en fietsen (5.000 + 2.700 plaatsen). Station en stadskantoor vormen samen een herkenbaar en dynamisch middelpunt van een vooral zuidwaarts verder te ontwikkelen gebied. De nieuwe openbare ruimte ligt er keurig en ook kleurig bij. Van het langgerekte bouwterrein dat de spoorzone bijna tien jaar lang was, is haast geen spoor meer terug te zien.

Feest

Deze week blikken we terug op 10 jaar Spoorzone Delft. Op zaterdag 20 januari vieren we feest. Delftenaren kunnen die dag onder meer hardlopen door de Willem van Oranjetunnel (zoals de spoortunnel inmiddels is gedoopt) of skaten en dansen in de Prinsenhofgarage.

Volgende aflevering: Delftsblauwe huzarenstukjes

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers