Veel zomerwerk op de planning

Ook deze zomer werken we op verschillende plekken aan spoor en stations. Dit jaar meer dan ooit. Reizigers dienen rekening te houden met minder of geen treinen en omwonenden met eventuele overlast.

Lees meer

Aangepast treinverkeer rond Amsterdam van 16 tot en met 18 juni

Nieuws

12 juni 2023

ProRail voert van 16 tot en met 18 juni werkzaamheden uit aan het spoor rond Amsterdam Centraal. Vanwege de werkzaamheden kunnen er in deze periode geen treinen rijden tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Amstel en Haarlem en Amsterdam Sloterdijk. NS adviseert reizigers om voor vertrek een reisplanner of de NS-app te raadplegen voor een aangepast reisadvies op maat en rekening te houden met gewijzigde vertrektijden en -sporen en extra reistijd.

Raadpleeg reisplanner Raadpleeg reisplanner

Werkzaamheden

Aannemer Swietelsky gaat de wissels en sporen weghalen om de perrons tussen sporen 7 en 8 te verlengen. Hiervoor komen zij met de grootste spoorkraan van Europa naar Amsterdam. Daarnaast voert VolkerRail reguliere onderhoudswerkzaamheden uit aan de Singelgrachtbrug en aan de twee beweegbare bruggen aan de oostkant van het station.

Verder voert de aannemer groot onderhoud uit aan de wissels en aan de bovenleiding bij Dijksgracht. Als alles klaar is, sluiten we de nieuwe sporen en bovenleiding weer aan en passen we het treinbeveiligingssysteem aan op de nieuwe situatie.

Meer ruimte voor reizigers én treinen

De verwachting is dat het aantal treinreizigers op station Amsterdam Centraal stijgt van 200.000 naar 275.000 per dag in 2030. Hierdoor is er meer ruimte nodig voor reizigers én voor meer treinen. De komende zeven jaar wordt door ProRail in en om station Amsterdam Centraal hard gewerkt. De perrons worden verbreed en verlengd en er komt een extra fietsenstalling met ruim 8500 plekken bij. Deze gaat aansluiten op een nieuwe oostelijke reizigerstunnel die drie keer zo breed wordt gemaakt en die NS gaat voorzien van winkels.

Aan de oostkant van het station worden de Oostertoegangsbruggen vernieuwd en bouwt ProRail een ongelijkvloerse kruising bij de Dijksgracht. Hierdoor hoeven treinen niet op elkaar te wachten. Ook voor het goederenvervoer komt meer ruimte. Zo verbinden we Amsterdam met de rest van Nederland en Nederland met de rest van Europa.

Amsterdam Centraal

Amsterdam is dé toegangspoort naar Europa. Het monumentale station Amsterdam Centraal dateert uit 1889. Het is een van de drukstbezochte stations in Nederland en het wordt steeds drukker. Om die reden moet het station grondig worden verbouwd. ProRail gaat niet alleen op het station zelf, maar ook daarbuiten aan de slag.

Lees meer over dit project Lees meer over dit project

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers