Blauwemolenweg in Rijpwetering dicht vanwege herstel spoorbaan HSL-Zuid

Nieuws

17 juni 2025

Gemiddelde leesduur: {time} minuut Gemiddelde leesduur: {time} minuten

De Blauwemolenweg in Rijpwetering gaat dicht voor al het verkeer, met uitzondering van bestemmingsverkeer. Vanaf 26 juni kunnen fietsers, voetgangers en automobilisten een omleidingsroute volgen. Dit duurt volgens de huidige planning in ieder geval tot december 2026.

Versteviging spoorbaan

Aannemer BAM gaat een nieuwe palenwand in de grond aanbrengen ter versteviging van de spoorbaan van de HSL-Zuid. Deze wand is ongeveer 380 meter lang en komt tussen het spoor en de Blauwemolenweg. In het verlengde van en tussen de bestaande damwanden tot ongeveer ter hoogte van de inrit naar de Blauwe Molen. Dit om de palenwand snel en veilig te kunnen aanbrengen.

Het aanbrengen van de palenwand gebeurt vanaf november 2025. Maar vanaf 26 juni gaat de Blauwemolenweg al dicht vanwege voorbereidende werkzaamheden. Ronald Knijnenburg, projectmanager HSL-Zuid bij ProRail, vertelt: “We gaan onder andere de sloot dempen, zodat de bouwmachines voor de palen stevig kunnen staan. Anders kunnen ze omvallen op het spoor." Het deel van de Blauwemolenweg tussen de Achterwetering en de Zuidzijderkade blijft open voor bestemmingsverkeer en is bereikbaar vanaf de Zuidzijderweg.

Tijdelijk fietspad

In afstemming met de gemeente Kaag en Braassem is er een omleidingsplan vastgesteld voor fietsverkeer dat niet meer van de Blauwemolenweg gebruik kan maken. BAM heeft een tijdelijk fiets- en voetgangerspad aangelegd aan de zuidkant van het spoor, in het verlengde van de Hoogmadeseweg tot aan de Zuidzijderkade.

Verder vervangt BAM in afstemming met de gemeente Kaag en Braassem en het Hoogheemraadschap Rijnland de fietsbrug over de Zuidzijdervaart door twee tijdelijke bouwbruggen. Een brug  is voor voetgangers en  fietsers, de andere brug is voor bouwverkeer en bestemmingsverkeer. Onder deze bruggen kunnen alleen boten varen die lager zijn dan 40 centimeter.

Herstel en verbetering HSL-Zuid

ProRail gaat de constructie van het HSL-viaduct Zuidweg bij Rijpwetering herstellen en verbeteren, en de aangrenzende spoorbaan verstevigen. In stalen onderdelen van het viaduct zijn in de loop der jaren scheurtjes ontstaan en de spoorbaan aansluitend op het viaduct is verschoven. De treinen kunnen er nu niet de normale, maximale snelheid van 300 kilometer per uur rijden.

ProRail werkt samen met HSL-beheerder Infraspeed en aannemer BAM aan herstel en verbetering van de constructie. Eerst gaan we de nieuwe palenwand aanbrengen. Daarna herstellen we het HSL-viaduct Zuidweg. Tot slot verrichten we nog overige werkzaamheden, zoals het vervangen van een aantal geluidsschermen. Het aanbrengen van de palenwand duurt naar verwachting tot eind 2026. De planning voor de overige werkzaamheden is op dit moment nog niet bekend.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers