Bouw kunstburcht voor dassen bij spoor Ravenstein gestart
Nieuws
ProRail is gestart met de bouw van een kunstburcht voor dassen bij het spoor in Ravenstein. Nu wonen en graven de dassen in ons spoortalud, maar dat is geen goede plek in verband met spoorveiligheid. Het is de bedoeling dat de dassen uit het spoor vertrekken en in de kunstburcht gaan wonen.
Stevig gaas
Om de kunstburcht te maken, moesten we het talud en de naaste omgeving vrij maken van vegetatie. Dit biedt ons de ruimte om de kunstburcht stevig en veilig te verankeren, dicht bij de huidige woonplek van de dassen. ProRail gaat het talud beschermen tegen nieuwe graafactiviteit door stevig gaas aan te brengen tussen de kunstburcht en het spoor én in het talud zelf.
Kamers en buizen
Een kunstburcht voor dassen is een berg grond, waarin speciaal geprepareerde houten kamers en gresbuizen zijn aangebracht. Gresbuizen zijn buizen van duurzaam materiaal. Die zorgen ervoor dat er geen vreemde geuren ontstaan. En dat is perfect voor de das met zijn scherpe reukvermogen.
De huidige dassenburcht wordt in september dichtgemaakt. Dat gebeurt na een zogenoemde ontmoedigingsperiode. De dassen gebruiken deze periode om naar de nieuwe woonplek te verhuizen. Als hun huidige woonplek dicht is gemaakt, kunnen we het spoortalud herstellen.
Nauwe samenwerking
De aanleg van de kunstburcht is een belangrijke stap om de dassen in Ravenstein veilig uit het talud te verhuizen. ProRail werkt nauw samen met ecologen, stichting Das & Boom en andere betrokken partijen om ervoor te zorgen dat dit proces zowel de dieren, als het treinverkeer zo min mogelijk hindert. Aannemer Molhoek-CCT voert deze werkzaamheden voor ProRail uit.
Das en Bever
ProRail is in december 2023 het programma Das en Bever gestart. Hierin houdt een gespecialiseerd team zich bezig met de uitdagingen waar bevers en dassen ons voor stellen. Het herstellen van graafschade en het uitvoeren van bijbehorende maatregelen kost ons veel tijd én miljoenen euro’s per jaar. Met dit programma wil ProRail ervoor zorgen dat er in de toekomst minder grote buitendienststellingen nodig zijn om graafschade te herstellen.