Bouwkuip wordt badkuip in Groningen

Nieuws

11 mei 2023

Heb je het waterballet in de bouwkuip op station Groningen al gezien? Om de nieuwe voetgangerspassage te maken, moeten we de diepte in. Daarom is aannemer Strukton bezig met een natte ontgraving van de tweede bouwkuip.

Een bouwkuip vol water

Deze bouwkuip vind je direct achter het stationsgebouw en noemen we fase twee. Om de bodem van de bouwkuip niet te verstoren en ervoor te zorgen dat de kuip stabiel blijft, vullen we de kuip met water. In het water drijven pontons. Dit zijn speciale platforms waarop graafmachines staan. Deze graafmachines zuigen zand en slib van de bodem. De bouwkuip wordt uiteindelijk iets dieper dan tien meter onder NAP.

De slang met de zuigmond blijft met hulp van drijvers aan het wateroppervlak. Het zand en slib worden via leidingen naar het gronddepot op het bouwterrein gepompt. Om het water op peil te houden, wordt er continu water aangevoerd vanuit het Hoornsediep.

  • Een graafmachine staat op een drijvend ponton in de bouwkuip
    Een graafmachine staat op een drijvend ponton in de bouwkuip
  • De machine zuigt zand en slib van de bodem van de bouwkuip
    De machine zuigt zand en slib van de bodem van de bouwkuip
  • Het water wordt op peil gehouden met water uit het Hoornsediep
    Het water wordt op peil gehouden met water uit het Hoornsediep
  • Stekken boren om de betonconstructie uit te breiden
    Stekken boren om de betonconstructie uit te breiden
  • Wapeningsstaal klaar om gevlochten te worden
    Wapeningsstaal klaar om gevlochten te worden

Storten, boren en vlechten

Iets zuidelijker wordt nog steeds gewerkt aan het toekomstige busstation van Groningen. Dit busstation zal bestaan uit twee busdekken, met in het midden het perron. De afgelopen maand is er beton gestort in het noordelijke busdek. Aan het zuidelijke busdek wordt nog gewerkt aan de wapening. Wapening is een technische versterking die wordt aangebracht in een bouwwerk of in bouwmateriaal, in dit geval dus het beton. Het wapeningswerk duurt lang en gebeurt in fasen. Iedere keer als er een stuk af is, worden er stekken geboord om de betonconstructie verder uit te kunnen breiden.

Wapening vlechten is zwaar werk. Alle stalen staven worden met de hand aan elkaar gevlochten. Om het werk iets makkelijker te maken, wordt het staal al wel in de juiste vorm en de juiste lengte aangeleverd. De staalvlechters vlechten het wapeningsstaal ter plekke in elkaar tot een groot wapeningsnetwerk.

Groningen Spoorzone

Steeds meer mensen reizen van en via station Groningen. Met de bouw van een ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, busonderdoorgang en een nieuw busstation maken we het station klaar voor de toekomst. Naast toegangspoort tot de regio wordt het station een van de visitekaartjes van de stad.

Lees over dit project Lees over dit project

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers