Breder perron voor meer reizigers in Zwolle

Nieuws

Gepubliceerd op 16 juni 2021

Zwolle krijgt een breder perron bij spoor 15 en 16. Hierdoor is er straks ruimte voor meer reizigers. Op dit moment is het perron deels buiten gebruik en is de aannemer volop aan het werk. De treinen van en naar Emmen komen aan op en vertrekken van spoor 15 en 16. Het perron tussen deze sporen is te smal en wordt daarom verbreed.

Spooruitbreiding Zwolle-Herfte

Bij Zwolle is ProRail bezig met een grote spooruitbreiding, om ruimte te maken voor meer treinen. We verdubbelen de sporen tussen Zwolle en Herfte en bouwen een dive-under waar treinen elkaar ongelijkvloers kunnen kruisen. Onderdeel van de spooruitbreiding is het verbreden van het perron bij spoor 15 en 16.

Zwolle is een van de belangrijkste spoorknooppunten van Nederland. Een onmisbare schakel tussen Noordoost-Nederland en de Randstad. Het treinverkeer rond Zwolle groeit. Met de spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte kunnen we deze groei opvangen.

  • Zand naast het oude spoor 16
    Ruimte voor het nieuwe spoor en verbrede perron
  • Wissels aan een kraan op een werkterrein in Zwolle
    Bij de Deventerstraatweg is een werkterrein ingericht, hier liggen de nieuwe sporen klaar
  • In het donker een nieuw spoordeel plaatsen
    Het plaatsen van een nieuw spoordeel in de nacht
  • Nieuwe wissel wordt geplaatst op de ballast
    Nieuwe wissels voor de sporen richting het verbrede perron

Verbreden perron richting Oosterlaan

Maaike van den Brink is omgevingsmanager bij het project Zwolle-Herfte. “Het buitenste spoor bij station Zwolle schuift op richting de Oosterlaan, zodat er ruimte is om het perron te verbreden. Aan de kant van het station, bij de Albert Heijn, schuift het spoor ongeveer zeven meter op. Bij het uiteinde van het perron is dit ongeveer drie meter.”

“We zijn in maart dit jaar gestart met de werkzaamheden voor de perronverbreding. Toen vertrokken de treinen nog gewoon vanaf het perron en konden we buiten de hekken een deel van het nieuwe spoor 16 voorbereiden. Sinds afgelopen weekend is het bestaande spoor 16 en een deel van het perron buiten gebruik. In de komende weken slopen we het oude spoor, bouwen we het nieuwe spoor verder op en verbreden we het perron.”

Het buitenste spoor bij station Zwolle schuift op richting de Oosterlaan, zodat er ruimte is om het perron te verbreden.

Maaike van den Brink omgevingsmanager

Intensief

“In maart waren de werkzaamheden best intensief voor omwonenden. Het opbreken van het voormalig busstation, dat plaats moest maken voor het nieuwe spoor, maakte veel geluid. Ook in de komende weken, waarin lange diensten worden gedraaid door de collega’s, is het werk goed hoorbaar. Ook reizigers merken er wat van, doordat er poortjes afgesloten zijn en treinen soms vertrekken vanaf andere sporen.”

Op zaterdag 24 juli nemen we de spoorverdubbeling, de dive-under en het verbrede perron in gebruik. “We zijn bezig met de eindsprint. Op verschillende plekken gaan we nog met het spoor aan de slag. Ook heffen we een overweg op bij Herfte en leggen we een nieuwe weg aan over de dive-under.”

We zijn bezig met de eindsprint.

Maaike van den Brink omgevingsmanager

Geen of minder treinen

Van maandag 5 tot en met vrijdag 23 juli is er een grote buitendienststelling van de sporen bij Zwolle. Er rijden in die periode geen of minder treinen. We sluiten dan de sporen in en over de dive-under aan. Vanaf dinsdag 20 juli rijden de treinen richting Meppel weer, en vanaf zaterdag 24 juli kunnen de treinen ook weer richting Emmen.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers