Dak op nieuw station Ede-Wageningen

Nieuws

20 april 2023

Station Ede-Wageningen wordt geheel vernieuwd. Dit jaar bouwt aannemerscombinatie EdesPoort (bestaande uit Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en Van Wijnen) in vier fasen aan de sporenkap van het nieuwe station (dak boven sporen en perrons). De werkzaamheden hebben gevolgen voor het treinverkeer.

Bijzonder ontwerp

EdesPoort heeft in het weekend van 31 maart tot en met 4 april de laatste stalen kolommen van de in totaal 20 kolommen bevestigd op de eerder aangebrachte funderingen van het nieuwe station Ede-Wageningen. De stalen kolommen dragen de gehele nieuwe stationsoverkapping.

De dakconstructie bestaat uit 23 driehoeken. Elke driehoek bestaat uit drie houten liggers van 27 meter lengte. In zo’n grote driehoek zijn 36 kleinere driehoeken verwerkt. De gelamineerde vuren houten liggers wegen elk 9000 kilo. De totale nieuwe sporenkap zal circa 50 meter breed en 180 meter lang worden. Elke driehoek weegt ruim 65 ton waarmee het totale dak ruim 1.400.000 kilo zal wegen.

De totale nieuwe sporenkap (dak boven sporen en perrons) zal circa 50 meter breed en 180 meter lang worden en elke driehoek weegt ruim 65 ton
De totale nieuwe sporenkap (dak boven sporen en perrons) zal circa 50 meter breed en 180 meter lang worden en elke driehoek weegt ruim 65 ton

Bijzondere takelklus

Op de bouwlocatie aan de Akulaan worden de 23 driehoeken inclusief plafond, dakbedekking en verlichting voorgebouwd. Vanaf vrijdag 12 tot en met maandagochtend 15 mei start EdesPoort met een bijzondere takelklus. De 65 ton zware driehoeken worden elk met een enorme hijskraan met een speciale hijsarm voorzichtig en minutieus op de kolommen geplaatst.

Bij Akoesticum (Frisopark) is een platform geplaatst vanaf waar de takelwerkzaamheden veilig kunnen worden bekeken. De BouwApp schenkt er, vanwege het grote aantal volgers, met De Koffiebus een gratis kopje koffie bij. In de nacht van donderdag 12 op vrijdag 13 mei rond 03:00 uur start EdesPoort met de eerste driehoek. De verwachting is dat elke driehoek met een cyclus van vijf uur op de kolommen wordt getakeld. Dit is een planning onder voorbehoud en met name ook afhankelijk van de wind.

Op de bouwlocatie aan de Akulaan in Ede worden de 23 driehoeken inclusief plafond, dakbedekking en verlichting voorgebouwd. Elke driehoek bestaat uit drie houten liggers van 27 meter lengte en weegt ruim 65 ton.
Op de bouwlocatie aan de Akulaan in Ede worden de 23 driehoeken inclusief plafond, dakbedekking en verlichting voorgebouwd. Elke driehoek bestaat uit drie houten liggers van 27 meter lengte en weegt ruim 65 ton.

Geen treinen, wel bussen

Om alle werkzaamheden goed, snel en veilig uit te voeren, wordt dag en nacht door gewerkt en rijden er vanaf vrijdag 12 mei 01:00 uur geen treinen tot en met maandagochtend 15 mei 05:00 uur. Reizigers kunnen gebruik maken van bussen. Wilt u reizen in deze periode? Bekijk dan de website of reisplanner van de vervoerders NS of Connexxion voor meer informatie en houd rekening met een langere reistijd.

De Klinkenbergerweg is gedurende het hele weekend afgesloten tussen de Akulaan/Emmalaan en de Parklaan. Auto’s en bussen worden omgeleid. Fietsers en voetgangers kunnen via de reizigerstunnel onder het station door of door de Somatunnel.

Raadpleeg reisplanner Raadpleeg reisplanner

Planning

Vanaf het weekend van vrijdag 7 tot en met maandag 10 juli takelt EdesPoort de laatste driehoeken op de kolommen en is het nieuwe stationsdak gereed. Ook in deze bouwfasen is geen treinverkeer mogelijk en zetten de vervoerders bussen in. Hierover wordt te zijner tijd nog gecommuniceerd.

Vanaf najaar 2021 is gestart met de voorbereiding en de bouw van het nieuwe station. In de zomer van 2022 is het stationsgebied flink op de schop gegaan. Het nieuwe station is naar verwachting in 2024 klaar voor ingebruikname inclusief fietsenstalling en busstation. De parkeerplaatsen, inrichting van de pleinen en het groen zijn hoogstwaarschijnlijk in 2025 klaar.

Spoorzone Ede

Ede maakt zich klaar voor een groeiend aantal reizigers, bezoekers en inwoners. Door het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer rijden er straks meer treinen tussen Schiphol, Utrecht, Arnhem en Nijmegen. Het project Spoorzone Ede is onderdeel van dit programma.

Lees meer over dit project Lees meer over dit project

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers