Daling CO2-uitstoot ProRail doorgezet in 2024
Nieuws
Jaarlijks rapporteert ProRail over de hoeveelheid CO2-uitstoot en haar plaats op de CO2 Prestatieladder. De recente voortgangsrapportage laat zien dat ProRail in 2024 de dalende lijn voortzet. De uitstoot was flink lager dan in 2022 en 2023. Net als vorig jaar staan we op de vierde trede van de CO2 Prestatieladder.
Uitleg
Voor de CO2 Prestatieladder worden jaardoelen gesteld op verschillende gebieden en geldt 2015 als peiljaar. In onze rapportages maken we onderscheid tussen het eigen directe en indirecte energieverbruik (scope 1 en 2), en de CO2-uitstoot van ProRail die voortkomt uit bronnen die niet door ons beheerd worden (scope 3).
0,2 kiloton
In 2024 was de uitstoot van ons eigen energieverbruik (scope 1 en 2) 6.2 kiloton en daarmee slechts 0,2 kiloton verwijderd van het oorspronkelijke doel van 6 kiloton. Dit betekent dat we dalende lijn van het voorgaande jaar vasthouden. ProRail handhaaft haar ambitie om in 2030 55 procent minder CO2 uit te stoten dan in 2015.
Ten opzichte van het peiljaar 2015 hebben we voor scope 1 en 2 inmiddels dus een reductie bereikt van 70 procent. En dat terwijl de omvang van het spoor en de stations vrijwel gelijk is gebleven. Reden voor deze daling is onder meer de -bijna volledige- inkoop van groene elektriciteit. En ook het gasverbruik van de wisselverwarming is gedaald. Dat is het resultaat van maatregelen zoals wisselsanering, de ombouw naar elektrische wisselverwarmingen en de verbeterde aansturing. Als de wisselverwarming ten onrechte minder vaak aanstaat, scheelt dat immers verbruik.
Voor stations zijn de emissies licht gestegen, ondanks de daling van het gasverbruik (30 procent). Dit komt omdat gas sinds 2023 niet meer afkomstig is van hernieuwbare bronnen. En daarom niet meetelt als ‘groen gas’ maar ‘grijs gas’ wordt genoemd. Onze regiokantoren zijn na invoering van het hybride werken kleiner geworden, dus ook daar het energieverbruik gedaald. De uitstoot van bedrijfswagens steeg ondanks de transitie naar elektrisch. Deze overstap verloopt langzamer dan oorspronkelijk gepland en er zijn meer auto’s in gebruik.
Energie opwekken
ProRail wil in de toekomst meer duurzame energie opwekken met eigen assets. Deze ontwikkeling moet nog op gang komen. In 2025 wordt oplevering van enkele installaties verwacht en zal het aandeel zelfgeproduceerde hernieuwbare elektriciteit toenemen
Duurzame materialen en diensten
In 2024 wilde ProRail een CO2-reductie van 29 kiloton behalen met de inzet van duurzame materialen en diensten (scope 3). Dat hebben we op 1 kiloton na gehaald. Bijvoorbeeld met de toepassing van de Milieu Kosten Indicator (MKI) in projecten en de sanering van wissels.
Het doel voor 2025 ligt op een reductie van 39 kiloton. Op dit moment is al een besparing gerealiseerd van 20,1 kiloton CO2. Pas begin 2026 weten we hoeveel projecten met MKI zijn gerealiseerd en hoeveel wissels we daadwerkelijk hebben gesaneerd.
In de treinketen
De downstreamdoelstelling (treinketen, ook scope 3) voor 2024 ging uit van een maximale uitstoot van 117 kiloton CO2. De werkelijke emissies van de treinen (downstream) in 2024 worden later dit jaar gepubliceerd, maar liggen naar verwachting onder de doelstelling voor 2025 (114 kiloton).
Vooruitkijken naar 2025
Voor 2025 willen we de emissies door ons eigen energieverbruik niet boven de 5 kiloton CO2 per jaar laten uitkomen. Voor de materiaalketen zetten we voor 2025 in op een reductie van 39 kiloton en voor de treinketen streven we naar een maximale uitstoot van 114 kiloton.
CO2-beleid van ProRail
Willen we de aarde leefbaar houden dan zal de uitstoot van broeikasgassen drastisch verlaagd moeten worden. Als duurzame vervoersvorm is het zaak om onze CO2-uitstoot én het energieverbruik te blijven verlagen.
Lees meer over het CO2-beleid van ProRail Lees meer over het CO2-beleid van ProRail
Meer nieuws
-
Beestenboel langs de Maaslijn: spoorwerk met oog voor dieren
6 mei 2025
-
Nieuwe entree station Zwolle is als een baken in de stad
5 februari 2025
-
Innovatietraject leidt tot duurzamere perronkeerwand
16 januari 2025