Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Het spoor is cruciaal om het openbaar vervoer in Nederland draaiende te houden. Daarom gaat de vernieuwing van spoor en stations gewoon door. Nou ja, gewoon? Het gaat er tegenwoordig wel anders aan toe. In de nieuwe videoserie ‘De Doorbouwers’ zie je hoe spooraannemers en onze collega’s ondanks de coronamaatregelen hun werk doen. In de eerste aflevering kijken we mee bij het werk tussen Hilversum en Utrecht. Kijk mee!
Door de coronapandemie reden er afgelopen weken fors minder treinen. En tussen 28 april en 2 mei reden er vanwege een grote spoorvernieuwing helemaal geen treinen op het baanvak tussen Hilversum en Blauwkapel. Daar verving aannemer Strukton Rail over een lengte van negen kilometer de dwarsliggers, ballast (spoorgrind) en spoorstaven. In totaal 3.500 vierkante meter aan spoor. Dit was onderdeel van regulier onderhoudswerk van ProRail. Het stond gepland in de meivakantie, zodat er minder hinder was voor reizigers.
“Het werk is een lijnproject, dus het vindt heel uitgestrekt plaats. Daardoor kunnen we mensen goed op anderhalve meter afstand houden. Er is extra aandacht voor de punten waar mensen samen komen, zoals in de keet, bij het inchecken, inscannen en bij instructie krijgen,” vertelt Martijn Seine, projectleider bij Strukton Rail. Bouwmanager Annelies Copier van ProRail vult aan:“Veiligheidseisen staan bij ons altijd hoog in het vaandel, maar in deze periode helemaal. We kijken met de aannemer mee of het goed en veilig gebeurt. Je moet je er bewust van blijven dat je anderhalve meter afstand houdt.”
In videoserie 'De Doorbouwers' zie je spooraannemers en collega’s aan het werk bij spoorwerkzaamheden. Om het spoor in goede conditie te houden. Voor minder treinen nu, maar voor meer treinen in de toekomst. We verwachten namelijk in 2030 een reizigersgroei van 30 procent en bereiden ons daar op voor.
Volgende week zie je in aflevering 2 hoe aannemer Swietelsky het werk tussen Den Bosch en Nijmegen uitvoert. Alle afleveringen komen op het YouTube-kanaal van ProRail.
23 juni 2020
4 juni 2020
27 mei 2020
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.