Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 4 juni 2020 - Laatste update: 8 september 2020 17:36 uur
Het spoor is cruciaal voor het openbaar vervoer in Nederland. Daarom gaan spoorbouwers gewoon door. Nou ja, gewoon? Het gaat er op dit moment wel anders aan toe. In serie ‘De Doorbouwers’ zie je hoe spooraannemers ondanks de coronamaatregelen hun werk doen. In deze vierde aflevering zijn we op bezoek in Voorhout. Daar werkt ProRail samen met aannemer Heijmans aan een nieuwe spooronderdoorgang. Tijdens een spannend weekend werd een 1,75 miljoen wegend tunneldeel ingeschoven.
"Op dit moment moet het gebeuren", vertelde Paul Makker, projectcoördinator bij Heijmans, afgelopen zaterdag. "We werken hier anderhalf jaar naartoe, dus ja, dit is wel het moment suprême!" Pieter Meeuwisse, bouwmanager bij ProRail vult aan: "Dat is best wel spannend natuurlijk, maar voor de mannen die hier werken, is dit gesneden koek." De tunnel is ten westen van het spoor voorgebouwd en stond klaar op een schuifbaan. We hebben eerst het spoor weggehaald op de plek van de tunnel. Vervolgens is de kolos met twee hydraulische cilinders onder het spoor geduwd. "Er worden heel grote 'glijbanen' uitgelegd met roestvrijstalen platen. Daar wordt de tunnel opgevijzeld en zo 40 meter verschoven, dan afgezakt, en daarmee is het klaar." legt Pieter uit.
Echt in de put zaten de bouwers niet, maar tijdens de operatie hadden ze wel een fikse tegenslag. Er was veel grondwater in de bouwput. Deze complicatie leidde ertoe dat het werk wel zeven uur langer heeft geduurd. Er was echter voldoende tijd om weer in te lopen op de planning en de klus toch te klaren binnen de treinvrije periode.
"In het begin vond ik het heel vreemd dat heel Nederland op slot lag en wij wel door moesten", zegt Wilco van Bethlehem, uitvoerder bij Heijmans. Heijmans werkt zoveel mogelijk met dezelfde ploegen bij elkaar, maar met dit werk moet er soms wel dicht bij elkaar gewerkt worden. "De anderhalve meter wordt zo goed mogelijk gehanteerd, maar het is niet te voorkomen dat het ook wel eens minder is", licht Pieter toe.
ProRail bouwt de nieuwe ondergang in opdracht van de gemeente Teylingen, als onderdeel van de nieuwe Noordelijke Randweg Voorhout. Met de nieuwe onderdoorgang kunnen autoverkeer, fietsers en voetgangers het spoor straks veilig kruisen. Medio 2021 kan de randweg naar verwachting open. Kijk voor meer informatie over de Randweg op de projectsite van de gemeente Teylingen.
In videoserie 'De Doorbouwers' zie je spooraannemers en collega’s aan het werk bij spoorwerk. Om het spoor in goede conditie te houden. Voor minder treinen nu, maar voor meer treinen in de toekomst. Alle afleveringen staan op het YouTube-kanaal van ProRail.
23 juni 2020
27 mei 2020
21 mei 2020
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.