Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Sinds begin 2019 is Strukton Rail volop aan het werk op De Vork in Haren. Hier komt het nieuwe opstelterrein voor treinen. Er is veel gebeurd; sporen en wissels liggen op hun plek, servicepaden zijn aangelegd en een deel van het terrein is voorzien van bovenleiding. Maar daarmee zijn we er niet. Om het proces van parkeren, reinigen en onderhoud van treinen straks goed te laten verlopen, is er meer nodig op het terrein. Denk aan voorzieningen om treinen te wassen en kleine reparaties uit te voeren. Momenteel wordt hier aan gebouwd. Een kijkje op de bouw…
Sporen, wissels en servicepaden lagen er al even en de bovenleiding is nagenoeg klaar. Inmiddels worden de laatste meters van in totaal 20.000 m2 bestrating gelegd, de verlichting opgehangen en de stroomvoorzieningen aangesloten. Peter van Ginkel, projectmanager bij Strukton: “Ik ben vanaf het begin betrokken bij het project, ook al bij het ontwerpproces. Het is zo gaaf om te zien wat er allemaal aan technische dingen is gebeurd en wat er nu al allemaal staat. Een complex project waar zoveel verschillende disciplines samenwerken, dat is mooi om aan mee te werken.” En het is dus nog niet klaar, er komen nog meer voorzieningen en gebouwen op het opstelterrein.
Momenteel bouwt Strukton ook aan een zogenoemd Universeel Herstel Punt (U.H.P) voor NS. Een plek waar kleine herstelwerkzaamheden aan treinen worden uitgevoerd. Het U.H.P. heeft een werkput in het spoor zodat monteurs inspecties en onderhoudswerkzaamheden onder de trein kunnen uitvoeren, zoals bijvoorbeeld het vervangen van een compressor. Verder is er een overkapping met werkbordes op hoogte, zodat monteurs ook veilig bovenop de trein kunnen werken. Bijvoorbeeld om schuitjes, dat zijn onderdelen van de stroomafnemer op de trein, te vervangen. Voor dat soort werkzaamheden is het belangrijk dat er geen spanning op de aanwezige bovenleiding staat. Hier is rekening mee gehouden tijdens de bouw van de bovenleiding. De spanning op de bovenleiding kan ter plekke van het herstelpunt uitgeschakeld worden, zonder dat dit invloed heeft op de bovenleidingen op de rest van het terrein.
Op het opstelterrein komt ook een Treinwasinstallatie voor de treinen van Arriva. De naam zegt het eigenlijk al, een wasstraat voor treinen. De treinen van NS worden op andere NS-locaties in het land gewassen. Daarnaast komt er een zogenoemde werk- en calamiteitenput voor de treinen van Arriva. Via deze put kan de onderkant van de trein schoongemaakt worden. Ook kan de put gebruikt worden voor onderhoudswerkzaamheden.
Voor de monteurs, schoonmakers en machinisten (die treinen parkeren/ophalen) die straks aan het werk zijn op het nieuwe opstelterrein komen er ook dienstgebouwen. Daar zijn werkplekken met computers, kleedkamers en toiletten. Verder wordt er bij de dienstgebouwen een milieuplein voor afval geplaatst. NS plaatst eerst nog een tijdelijke voorziening en gaat na de ingebruikname van het opstelterrein in juni een definitief dienstgebouw bouwen. Arriva start eind april met de werkzaamheden voor het dienstgebouw en de planning is om deze voor de indienststelling van De Vork op te leveren.
Het is belangrijk dat het werk op De Vork doorgaat zodat de treinen in juni kunnen ‘verhuizen’ van het opstelterrein aan de zuidzijde van station Groningen naar De Vork. De ruimte bij het station is nodig om volgens planning te starten met de werkzaamheden daar. Het werk moet in deze bijzondere tijd met Corona veilig gebeuren en we willen dat medewerkers gezond blijven. De aannemer volgt de RIVM-richtlijnen en het protocol ‘Samen veilig doorwerken’, dat door Rijk is vastgesteld en neemt speciale maatregelen in acht. Peter van Ginkel vertelt; “Elk proces hebben we onder de loep genomen. Naast de standaard hygiënische maatregelen zoals extra handen wassen en gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen, kun je denken aan aangepaste roosters voor de schaft, verschillende looproutes en het scannen van veiligheidspassen via het raam. Maar ook bijvoorbeeld de inzet van meer en andere machines zodat medewerkers afstand van elkaar kunnen houden. Dagelijks bedenken we extra nieuwe dingen om het nog veiliger te maken voor iedereen.”
12 juli 2022
25 mei 2022
25 april 2022
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.