Deelcontract met Swietelsky voor Zuidwestboog Meteren

Nieuws

29 september 2025

Gemiddelde leestijd: {time} minuut Gemiddelde leestijd: {time} minuten

ProRail en aannemer Swietelsky Rail Benelux BV hebben een contract ondertekend voor het project Zuidwestboog Meteren. Dit contract is een deelopdracht binnen het totale project. Deze werkzaamheden zijn nodig om straks de nieuwe spoorverbinding te kunnen maken: de Zuidwestboog bij Meteren.

Ruimte voor fundering A2-corridor

Het spoor van de Betuweroute bij Meteren wordt over een lengte van 1,5 kilometer ongeveer 60 meter naar het noorden verlegd. Zo ontstaat ruimte om de fundering te bouwen voor de toekomstige spoorboog van en naar de A2-corridor, de spoorlijn tussen Utrecht en Den Bosch. Ook wordt de bovenleiding op de A2-corridor aangepast, zodat deze geschikt is voor moderne goederentreinen.

Zuidwestboog

Met deze extra spoorboog kunnen we straks goederentreinen vanaf de Betuweroute van en naar het zuiden laten rijden. De Betuweroute wordt hierdoor beter benut en we creëren een robuuster, flexibeler en betrouwbaarder goederennet. Daarmee ontstaat op andere sporen plaats voor extra reizigerstreinen en kunnen we de toename van treinverkeer in de toekomst opvangen. 

Lees meer over dit project Lees meer over dit project

Aannemer Swietelsky

Swietelsky is een ervaren spooraannemer die in Nederland al veel complexe projecten heeft uitgevoerd. De spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf, het verbeteren van de Wunderline tussen Groningen en Bremen en momenteel de opwaardering van de Maaslijn wordt gedaan door Swietelsky. Het bedrijf werkt met innovatieve en duurzame technieken, waaronder een elektrische spoorwegkraan en oplossingen voor energieopslag. Dat sluit goed aan bij de eisen van dit project.

Swietelsky start in 2026 met het aanpassen van de bovenleiding. In 2027 wordt het spoor van de Betuweroute verlegd. Daarna volgt de aanleg van de aansluiting op de A2-corridor. Dat is een apart contract. Dit is in voorbereiding en moet nog worden aanbesteed.

 

vlnr: Sander Hagenbeek (Swietelsky), Hans Tigchelaar (Swietelsky), Mark van Velp (ProRail), Pieter Ahsman (Swietelsky), Edward Ruiter (ProRail), Han Berends (ProRail)
vlnr: Sander Hagenbeek (Swietelsky), Hans Tigchelaar (Swietelsky), Mark van Velp (ProRail), Pieter Ahsman (Swietelsky), Edward Ruiter (ProRail), Han Berends (ProRail)

Update werkzaamheden

Ondertussen gaat het huidige werk gewoon verder. Vorige week is gestart met heiwerkzaamheden aan de noordkant van de Betuweroute en de A15. Betonnen palen worden de grond in geslagen voor de fundering van de boogconstructie. Tegelijkertijd gaan we verder met het realiseren van de boogconstructie over de A2-corridor. Daar wordt op dit moment de betonconstructie gevormd.

Samenwerking

Binnen het projectgebied werken straks meerdere aannemers tegelijk. Dat vraagt om goede afstemming. Swietelsky kiest voor een open en dienstbare samenwerking, met korte lijnen en gezamenlijke verantwoordelijkheid. Dat sluit goed aan bij de bouwteamgedachte die ProRail nastreeft in dit project.
Het project is technisch uitdagend. Zo moet het beveiligingssysteem ERTMS worden aangepast. Ook is er een verschil in spanning: de Betuweroute werkt met 25.000 volt wisselspanning, terwijl de rest van Nederland 1.500 volt gelijkspanning gebruikt. ProRail heeft dit allemaal goed voorbereid en Swietelsky gaat dit nu uitvoeren.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers