Eerste testen goederenspoor Botlekbrug succesvol

Nieuws

Gepubliceerd op 8 maart 2021

De eerste testen met treinen over het goederenspoor op de Botlekbrug zijn succesvol afgerond. In het weekend van 6 en 7 maart zijn verschillende situaties in de praktijk getest. Zo zijn zware en minder zware goederentreinen met verschillende snelheden over de brug gereden.

Steile helling

De afgelopen tijd hebben we hard gewerkt aan de aanleg van de spoorverbinding op de Botlekbrug. Nu het spoor er ligt, is het tijd om dit te testen. Dit doen we met verschillende treinen die vanaf Botlek en Pernis over de Botlekbrug rijden. De Botlekbrug kan door de steile helling namelijk een beperking vormen voor treinen als ze dicht bij de brug vertrekken. Het afgelopen weekend hebben we onder andere een trein van 1200 ton op 80 km/uur over de brug laten rijden.

  • De Botlekbrug bij daglicht
    De Botlekbrug bij daglicht
  • Botlekbrug in de nacht
    Botlekbrug in de nacht

Euforisch moment

“Het was een euforisch moment om de allereerste trein op de Botlekbrug te zien rijden, na een lange voorbereiding,” zegt Bob van den Bergen (testmanager bij ProRail). “Ik ben tevreden met hoe de eerste testen zijn verlopen. We liepen wel tegen enkele zaken aan, maar daar hadden we van tevoren rekening mee gehouden omdat het de eerste keer was. Zo hadden we bijvoorbeeld storingsploegen paraat staan.”

Het was een euforisch moment om de allereerste trein op de Botlekbrug te zien rijden.

Bob van den Bergen testmanager bij ProRail

Testen, testen en nog eens testen

Voordat het spoor op de Botlekbrug in dienst wordt gesteld, gaan we nog vaker testen op de Botlekbrug. De verschillende situaties zijn van tevoren getoetst middels simulaties en worden nu in de praktijk getest. Zo gaan we nog met andere goederentreinen (waarvan de zwaarste 2400 ton weegt en de langste 600 meter zal zijn) over de brug rijden.

Ook kijken we of de verschillende systemen van de spoor- en de wegbrug goed met elkaar samenwerken in verschillende situaties. Dit soort testen gebeurt alleen bij unieke projecten zoals deze: de Botlekbrug is een hefbrug met twee hefdelen, waarbij verschillende complexe systemen goed op elkaar afgestemd moeten zijn. Daarnaast is de brug ook nog eens erg groot, hoog en steil.

Huzarenstukje op de havenspoorlijn

ProRail heeft samen met Rijkswaterstaat en aannemer A-Lanes A15 jarenlang gewerkt aan een huzarenstukje op de havenspoorlijn in Rotterdam: de aanleg van een goederenspoorlijn op de Botlekbrug. Het gaat om een van de grootste hefbruggen ter wereld. Deze gigantische hefbrug is van cruciaal belang voor het Rotterdamse havengebied. Scheepvaart-, vracht- en personenverkeer maken elke dag gebruik van deze brug. En in het tweede kwartaal van dit jaar komt daar dus spoorgoederenverkeer nog bij.

Meer over:

Meer nieuws

Stem op ProRail.nl

Onze website is genomineerd voor de felbegeerde titel Website van het Jaar. Help je ons aan deze mooie publieksprijs?

Breng hier je stem uit

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers