Delfts blauwe huzarenstukjes

Nieuws

16 januari 2018

Na bijna 10 jaar bouwen aan de Spoorzone in Delft hebben spoor en stad een gedaanteverandering ondergaan. De treinen, het station en de fietsen zijn uit het straatbeeld verdwenen. Vandaag deel 2 van onze terugblik op dit immense project: Delfts blauwe huzarenstukjes.

Molen de Roos

Tijdens de bouw van de spoortunnel kwamen we geregeld stevige uitdagingen tegen. Een daarvan was Molen de Roos, een belangrijke blikvanger van Delft die uitgerekend op de plek stond waar de spoortunnel moest komen. Op slappe bodem bovendien. Samen met hoofduitvoerder Combinatie CrommeLijn bedachten gemeente Delft en ProRail een bijzondere oplossing om problemen tijdens de aanleg van de tunnel te voorkomen: via een speciale funderingstechniek werd de molen opgetild, waarna onder het monument uit 1679 een betonnen plaat werd aangebracht. Het molencomplex stond daarmee stevig genoeg om de diepwanden van de tunnel naast de molen te graven. Voor het plaatsen van het dak van de tunnel moest het hele molencomplex ook nog eens een meter omhoog. Vijf jaar later is hij weer op zijn oorspronkelijke plek gezet. Zonder ook maar een krasje op te lopen.

Indienststelling van de spoortunnel

Dat met die prachtige molen was een bijzondere prestatie, maar terugkijkend is Ad Broeders, projectmanager voor de aanleg van de spoorzone Delft, vooral trots op het verloop van de indienststelling van de spoortunnel. Dat gebeurde in februari 2015. In zes dagen tijd moest de tunnel op het bestaande spoor worden aangesloten en moest alles naar behoren werken. Daar ging wel anderhalf jaar aan voorbereiding aan vooraf. Het systeem van tunneltechnische installaties is eerst elders opgesteld en uitgebreid getest voordat het in de tunnel werd uitgerold. En dat heeft gewerkt: op 28 februari 2015 had de eerste trein met reizigers een vlekkeloze rit onder de Delftse grond. De  tunneltechniek functioneerde naar behoren en er hebben zich sindsdien geen grote problemen voorgedaan.’ Het proces dat we hiervoor hebben ontwikkeld, is werkte zo goed dat het vervolgens ook is ingezet voor de Noord-Zuidlijn. Genoeg reden om trots te zijn dus.

Terugblik en feest

Deze week blikken we terug op 10 jaar Spoorzone Delft. Op zaterdag 20 januari vieren we feest. Delftenaren kunnen die dag onder meer hardlopen door de Willem van Oranjetunnel (zoals de spoortunnel inmiddels is gedoopt) of skaten en dansen in de Prinsenhofgarage.

Volgende aflevering: alles onder de grond graag

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers