Drie ingenieursbureaus aan de slag met herstel viaducten HSL-Zuid

Nieuws

16 september 2025

Gemiddelde leestijd: {time} minuut Gemiddelde leestijd: {time} minuten

Arup, Movares en Arcadis gaan samen met ProRail aan de slag met de ontwerpopgave voor het herstel van negen viaducten op de HSL-Zuid. De drie ingenieursbureaus hebben de opdracht hiervoor gegund gekregen. Op 16 september is het raamcontract van 25 miljoen euro door alle partijen ondertekend.

De uitdagingen

De hogesnelheidslijn (HSL) kampt op verschillende locaties met uitdagingen, waaronder schade aan spoorviaducten. Daarnaast is er sprake van verschuivingen en verzakking van de spoorbaan. Uit veiligheidsoverwegingen heeft Infraspeed tijdelijke snelheidsbeperkingen ingesteld. Daardoor kunnen treinen op de HSL-Zuid, ten noorden van de Groene Harttunnel, niet met de maximale snelheid van 300 kilometer per uur rijden. Constructieve maatregelen aan de viaducten zijn noodzakelijk om ontwerp- en realisatiefouten te herstellen.

Unieke samenwerking

ProRail heeft in de aanbesteding drie ingenieursbureaus geselecteerd die voldoen aan de erkenning Spoordragende Civieltechnische constructies, aangevuld met relevante expertise voor het ontwerpen van viaducten in hogesnelheidslijnen. Vanwege de hoge urgentie heeft ProRail ervoor gekozen drie gespecialiseerde partijen te contracteren. “Van de inzendingen scoren Arup, Movares en Arcadis het beste op kennis, capaciteit én flexibiliteit. Bovendien zetten deze ingenieursbureaus internationale kennis en ervaring in”, zegt Barend Klinge, tendermanager bij ProRail en verantwoordelijk voor de aanbesteding.

Arup krijgt naast de ontwerpopgave ook een coördinerende rol. “Daarmee wordt de integrale samenhang in het ontwerp en veiligheidsmanagement gewaarborgd en het proces bewaakt. Het is uniek bij ProRail dat een van de ingenieursbureaus een coördinerende rol heeft’, zegt Klinge.

HSL op snelheid

De contractduur van de raamovereenkomst is ongeveer zes jaar. Het gaat om de volgende negen viaducten tussen Hoofddorp en Leiderdorp: Bennebroekerweg, Hoofdwaterweg, Venneperweg, Leimuidertocht, Rijnlanderweg, A44 en Lisserweg, Fietspad Alkemadelaan, N445 en de Zuidzijdevaart. De meest zuidelijke viaducten worden als eerste aangepakt om zo snel mogelijk een reistijdwinst te realiseren. Daarnaast biedt het contract ruimte om eventuele andere problemen aan de onderbouw van de HSL-Zuid aan te pakken.

ProRail heeft vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat m de viaducten weer geschikt te maken voor de oorspronkelijke snelheid. Hierna zou er voor de komende 80 jaar geen correctief onderhoud meer nodig moeten zijn aan de onderbouw. Met de ondertekening van het contract voor de herstelwerkzaamheden aan de negen viaducten begint een nieuw hoofdstuk voor de HSL-Zuid.

 

 

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers