Verbouwing gestart met sloopwerk

Nieuws

Gepubliceerd op 6 april 2021

Na weken van voorbereiding is in Driehuis de verbouwing van het station zichtbaar begonnen. Van het meer dan 60 jaar oude station staat sinds het Paasweekend weinig meer overeind. Want, zoals meestal gebeurt bij een verbouwing, er moet eerst gesloopt worden voor er iets nieuws kan worden gebouwd.

Krol in hoofdrol

Grote kranen zijn ingezet om de overkappingen bij de tunnelingang en het perron te verwijderen. Met een ‘krol’ (een kraan op een lorry) zijn vanaf het spoor muren, daken, balken en palen weggehaald en afgevoerd. Ook het grote bord met het NS-logo moest er aan geloven. Dit herkenbare en vertrouwde bord slaan we veilig op om later op het nieuwe station te plaatsen. Overigens gaan we veel materiaal als glas en buizen hergebruiken op andere stations.

De foto's hieronder geven een goed beeld van de werkzaamheden in het werkweekend van 3 en 4 april.

  • De krol staat op het spoor
    De krol staat op het spoor
  • Het NS logo gaat eraf zodat het niet sneuvelt tijdens de sloop
    Het NS logo gaat eraf zodat het niet sneuvelt tijdens de sloop
  • Een hydraulische kraan wordt opgesteld om de damwanden in te trillen
    Een hydraulische kraan wordt opgesteld om de damwanden in te trillen
  • De damwand wordt vastgemaakt om opgehesen te worden
    De damwand wordt vastgemaakt om opgehesen te worden
  • De damwand gaat de grond in
    De damwand gaat de grond in
  • Verschillende materialen gaan we weer hergebruiken
    Verschillende materialen gaan we weer hergebruiken

Slopen en trillen

Terwijl aan de ene kant gesloopt werd, hebben we aan de andere kant stalen damwanden de grond ingetrild. Met deze damwanden van 12,5 meter lang zijn twee grote waterdichte bouwkuipen gerealiseerd. Een bij het perron en een bij de trap aan de noordkant naast het parkeerterrein. Hierin maken we betonnen liftputten.

Komende maanden

De komende maanden staan in het teken van verder sloopwerk, grondwerk en bemaling. We maken de betonnen vloeren en wanden in de bouwkuipen. Als de bouwkuip op het perron waterdicht is, kan de doorgang naar de tunnel gemaakt worden. Hiervoor wordt een ‘gat’ in de zijkant van de reizigerstunnel gezaagd.

De constructies van de stalen overkapping op het perron en de beide entrees gaan we vooraf bouwen. Deze zetten we in het laatste ‘trein vrije weekend’ op 17 en 18 juli, op hun plaats. Tijdens dit weekend plaatsen we ook de stalen liftschachten. In het najaar is het vernieuwde station klaar.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers