Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Gepubliceerd op 13 februari 2018 - Laatste update: 16 augustus 2020 11:40 uur
Station Driebergen-Zeist ondergaat een metamorfose. Een pittige klus met tal van technische hoogstandjes. Nu nemen duikers een duik in de bouwkuip om te helpen met het storten van onderwaterbeton.
Het nieuwe station Driebergen-Zeist ligt straks deels ondergronds. Ook moet er onder het maaiveld ruimte worden gemaakt voor nieuwe tunnels onder het spoor. Daarom maken we nu een bouwkuip en daarvoor storten we 315 m3 onderwaterbeton. Eerst moest het zand worden weggegraven en daarna is het beton gestort. Vervolgens heb je ankerpalen nodig om te zorgen dat alles op zijn plaats blijft. Mannen in duikpakken begeleiden en controleren alle werkzaamheden onder water. Op de infographic wordt het proces stap voor stap uitgelegd.
Het station Driebergen-Zeist wordt omringd door bossen en landgoederen. Een prachtige omgeving in het hart van de provincie Utrecht, op de grens van de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Zeist. In het stationsgebied moeten auto's vaak lang wachten voor de overweg. Dat gaat veranderen. Er komt een onderdoorgang onder het spoor en de omliggende wegen en fietspaden worden aangepast. Bovendien verdubbelt ProRail het spoor bij het station, zodat er ruimte ontstaat voor meer treinverkeer. Het station wordt volledig vernieuwd, met zonnepanelen op de perronkappen. En er komt een ondergrondse fietsenkelder. De metamorfose van het stationsgebied duurt tot 2020 en is een samenwerkingsverband van ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, provincie Utrecht, gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Zeist, NS en ProRail.
14 augustus 2020
5 augustus 2020
19 december 2019