Historische treinen voor állerlaatste kruising Blauwkapel

Nieuws

16 mei 2022

Zaterdag 14 mei was een bijzondere dag in de Utrechtse spoorgeschiedenis. Voor de laatste keer maakten verschillende historische treinen gebruik van de gelijkvloerse kruising ter hoogte van Blauwkapel, Utrecht. De allerlaatste rit werd gereden met de ‘Kameel’: één van de meest markante treinen uit de collectie van het Spoorwegmuseum. In het Hemelvaartsweekend wordt de gelijkvloerse kruising gesaneerd en komt er een einde aan dit unieke stuk spoorinfra.

Een bijzondere spoorconstructie

Ter hoogte van Blauwkapel in Utrecht kruisen de spoorlijnen Utrecht - Amersfoort en Hilversum – Utrecht Maliebaan elkaar zowel gelijkvloers als ongelijkvloers. In Engelstalige landen noemt men deze constructie Diamond Crossings.

Deze bijzondere constructie is vrij onderhoudsintensief doordat de slijtage hoog is. De gelijkvloerse kruising in Blauwkapel is uniek, en dat geldt ook voor de reserveonderdelen. De bovenleiding is beweegbaar waarbij wisselstellers die in de richting Hilversum – Utrecht Maliebaan op en neer kunnen bewegen. Vanwege het intensieve onderhoud is besloten om kruispunt en bovenleiding te saneren.

De gelijkvloerse kruising in  Blauwkapel
De gelijkvloerse kruising in Blauwkapel

Historisch materieel

ProRail, het Spoorwegmuseum en NS  willen graag zichtbaarheid geven aan de sanering van dit kruis. Omdat het een uniek stuk spoorinfra betreft, ontstond het idee om een aantal laatste symbolische ritten het kruis te laten passeren. Vanuit het Spoorwegmuseum werden er zaterdag 14 mei vier ritten gereden door historische treinen. Vertrek was vanuit het Spoorwegmuseum en via Hilversum en de gelijkvloerse kruising weer terug naar de opstartplek.

De eerste drie ritten werden gereden met de Mat’54 -bijnaam de ‘Hondekop’- en de MAT ’46 - bijnaam de Muizeneus. Omwonenden die jaren hinder hebben gehad van het geluid van het ‘kruis’ waren uitgenodigd om deel uit te maken van deze bijzondere dag. De laatste rit is gereden met de ‘Kameel’, oud-directievoertuig van NS. Hiervoor waren bestuurders uit Utrecht uitgenodigd en werd er gesproken over de duurzame toekomst van het spoor.

  • De Hondenkop, klaar voor vertrek
    De Hondenkop, klaar voor vertrek
  • De Kameel en veel bekijks langs de route
    De Kameel en veel bekijks langs de route
  • Voor jong en oud een bijzondere dag
    Voor jong en oud een bijzondere dag
  • De treinen reden van Utrecht, via Hilversum en Blauwkapel weer terug naar het Spoorwegmuseum
    De treinen reden van Utrecht, via Hilversum en Blauwkapel weer terug naar het Spoorwegmuseum

Werkzaamheden

In het Hemelvaartsweekend wordt, naast de sanering van het ‘kruis’, ook gewerkt aan het spoor en verschillende overwegen rondom Blauwkapel. De buitendienststelling loopt van 26 mei 01.00 uur tot en met 30 mei 05.00 uur. Aansluitend wordt er gewerkt op verschillende locaties. Omwonenden worden hier per brief over geïnformeerd.

Bewonersbrief (pdf)

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers