Duurzame stenen van bagger in Zwolle

De nieuwe dive-under in Zwolle bekleden we aan de buitenkant met stenen van gerecyclede bagger. Een mooi voorbeeld van hoe we de milieu-impact van materialen die nodig zijn voor het spoor beperken.
Duurzame muur: de bakstenen zijn gemaakt van bagger uit de bouwput zelf.
Duurzame muur: de bakstenen zijn gemaakt van bagger uit de bouwput zelf.

Zevenhonderd meter

KWS Infra Zwolle is momenteel bezig met het bekleden van de zevenhonderd meter lange dive-under met de duurzame GEOWALL® stenen. Het gaat in totaal om maar liefst 65.000 stenen. De bagger is afkomstig uit de bouwkuip die is gegraven voor de aanleg van de dive-under. Er wordt dus gebruik gemaakt van bestaand materiaal. 

Arriva trein passeert bouw Zwolle bij Herfte

Spooruitbreiding Zwolle-Herfte

In Zwolle zijn we bezig met een uitbreiding van de sporen, om ruimte te maken voor meer treinen. Een onderdeel van de werkzaamheden is de aanleg van een zogenaamde dive-under bij de spoorsplitsing bij Herfte. Dit is een vrije spoorkruising, waar treinen elkaar boven- en onderlangs kruisen. Treinen van en naar Meppel en Emmen hebben straks elk hun ‘eigen’ spoor en hoeven niet meer op elkaar te wachten. Vanaf de zomer van 2021 rijden de treinen door de nieuwe dive-under.  

Spoor wordt nog in de tunnelbak gebouwd.

Samenpersen van grond en bagger

Op de zichtbare muren aan de buitenkant van deze dive-under worden de duurzame stenen van GEOWALL® aangebracht. De stenen hebben een natuurvriendelijke uitstraling, waardoor ze goed in het landschap passen. Bij deze door NETICS ontwikkelde en gepatenteerde techniek worden bouwelementen gemaakt door het samenpersen van lokaal beschikbare grond en/of baggerspecie. De eerste werkzaamheden zijn vorige maand gestart. Naar verwachting zijn alle stenen begin 2021 in de muren aangebracht.

Meer toepassingen voor het spoor

Eerder wonnen KWS en NETICS de Biobased Challenge van ProRail met hun idee om de laagwaardig baggerspecie uit watergangen langs het spoor op te waarderen naar GEOWALL® bouwelementen. Samen kijken we nu wat er nodig is om een circulair baggerplan te maken, waarbij slib uit spoorsloten kan worden gebruikt voor bijvoorbeeld kabelkokers.

Bij Zwolle werkt ProRail ook aan een andere innovatie met duurzame dwarsliggers

 

Gepubliceerd op