Eerste spoorbrug over Amsterdamse Oostertoegang gesloopt
Nieuws
Het was een indrukwekkend gezicht voor wie Amsterdam Centraal de afgelopen twee weken in of uit reed: het slopen, of beter, wegknabbelen, van de eerste van vijf spoorbruggen over de Oostertoegang. “Het was een krachttour, letterlijk, die drie grote grijpers die de spoorbruggen langzaam opaten,” vertelt bouwmanager Wai Ko na afloop.
Lange aanloop
Wie de foto’s van het werk bekijkt, ziet wat een enorme klus zich heeft afgespeeld vlak naast de monumentale kappen van het station Amsterdam Centraal. “Het is een mijlpaal na een lange voorbereiding. Al jaren zijn we dit werk aan het plannen. Zo vaak slopen we immers geen massief betonnen spoorbrug. En al helemaal niet op zo’n plek.”
Ploffen van de brug
De afgelopen maanden zijn de sporen van de brug verwijderd. Wai: “Spoor 14 en 15 hebben we door het hele station weggehaald, ook op de brug. Daarna heeft aannemer Dura Vermeer kleine beetjes springstof Nx BursT aangebracht in het meest massieve deel van de brug; dat was anders te sterk om op te ‘knabbelen’.”
Met Nx BursT wordt het beton van binnenuit gekraakt, ofwel geploft. Daarna kunnen sloopkranen het beton makkelijker wegknijpen. Er worden gaten in de betonnen randligger geboord. Daar worden cartridges in geplaatst en dat wordt dichtgemaakt met een soort cement. Vervolgens wordt alles afgedekt met rubber matten. Dit voorkomt wegspringende steentjes. Om het vrijkomen van stof te voorkomen, worden er doeken over de matten gelegd. Na controle gebeurt het ploffen. Deze methode zorgt voor minder geluidsoverlast, trillingen en stof.
Volgende fase
Vervolgens konden drie "knabbelaars" langzaam hun weg door de brug ‘knabbelen’. “Dat gebeurt heel beheerst, want de constructie moet niet uit balans raken”, vertelt Wai. “Op grote pontons in de Oostertoegang vingen we het sloopafval op en is het zoveel mogelijk gescheiden afgevoerd. Zo kunnen we veel van het materiaal recyclen.”
Nu de brug is verwijderd, kunnen we over naar het volgende deel: het bouwen van de nieuwe brug. “Dat wordt ook gaaf,” blikt Wai vooruit, “die wordt aangevoerd via het IJ, en dan in delen op zijn plaats geschoven. Dat wordt wederom een indrukwekkend gezicht. Dat staat gepland voor eind dit jaar. Als we daarmee klaar zijn worden de sporen teruggelegd en gaan vanaf volgend jaar zomer de eerste treinen over de nieuwe brug rijden.”
Elke jaar een brug
Ten oosten van Amsterdam Centraal vervangen we alle vijf de spoorbruggen. Deze zijn aan het eind van hun levensduur. Na deze eerste brug gaan we verder met de volgende brug die ernaast ligt. En zo vervangen we telkens per jaar een brug, totdat ze allemaal vernieuwd zijn. We werken steeds aan één brug, omdat dan het treinverkeer normaal zijn doorgang kan vinden.
Meer nieuws
-
Bijgewerkt Spoorbrug Alphen aan den Rijn weer in gebruik
11 oktober 2024
-
Onderzoek aanleg spooronderdoorgang Alkmaar
19 september 2024
-
Spoortunnel Oosterbeek vernoemd naar August Bakhuys Roozeboom
19 september 2024