Eerste waterstoftrein in Nederland aangekomen

Woensdag 26 februari is de eerste waterstoftrein in Nederland aangekomen. ProRail leidde de trein via Oldenzaal het land binnen en reed die vervolgens over het spoor naar de voorlopige stalling in Leeuwarden.

Zaterdag 7 maart publieksdag

Met deze trein worden de komende weken een aantal testritten gereden tussen Groningen en Leeuwarden. Op zaterdag 7 maart is de waterstoftrein voor publiek te bekijken. De trein staat die dag tussen 12.00 - 16.00 uur op spoor 1a van station Groningen.

Naar Leeuwarden

De trein reed woensdag het Nederlandse spoor op, getroken door locomotieven. Deze nieuwe trein mag straks alleen op het testtraject zelfstandig rijden en staat voorlopig in Leeuwarden. 

Nachtelijke testritten Groningen-Leeuwarden

Met testritten doen we praktijkervaring op met het rijden op groene waterstof. Dit is de eerste keer dat er in Nederland een trein op groene waterstof rijdt. We kijken onder andere naar hoe de trein de dienstregeling kan rijden, het brandstofverbruik en het tanken. De testritten staan 's nachts gepland tussen 27 februari en 14 maart. Tijdens de testritten is er alleen testbemanning aan boord. De testen met deze trein worden gecoördineerd door DEKRA. 

Op weg naar een CO2-neutraal spoor

Het gebruik en de toepassingsmogelijkheden van waterstof nemen toe. ProRail onderzoekt als mede-initiatiefnemer of de waterstoftrein een haalbaar alternatief is op weg naar een CO2-neutraal spoor vanaf 2050.

Gezamenlijke ambitie voor waterstof

Ook Arriva ondersteunt deze ambitie en wil in de praktijk onderzoeken of waterstof ook in het treinvervoer toegepast kan worden.  In de provincie Groningen rijden al bussen op waterstof en de gemeente Groningen heeft een aantal vuilniswagens en veegwagens die op waterstof rijden. Een trein op waterstof is voor de provincie Groningen dan ook een logische volgende stap. 

Treintype

De waterstoftrein is van het bedrijf Alstom. Deze reizigerstrein is van het type Alstom Coradia Ilint. Dit type rijdt al in een treindienst in Duitsland, langs Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude. Nederland is het tweede land waar de trein op het spoor rijdt.

Slim en groen

De provincie Groningen, ProRail en Arriva hebben als doel om de treinen in Noord-Nederland zero emissie (zonder uitstoot) te laten rijden. De waterstoftrein is een mogelijkheid om dit te doen. Bovendien zijn deze zero emissie treinen stiller dan de huidige dieseltreinen. Slim en groen dus!

Betrokken partijen

  • De provincie Groningen (als opdrachtgever) voert deze testritten samen uit met
  • ProRail (mede-initiatiefnemer en infrastructuur spoor),
  • Arriva (vervoerder), Engie (leverancier groene waterstof en tankinstallatie) en
  • Alstom (leverancier waterstoftrein) en
  • DEKRA (onafhankelijke testorganisatie).
Gepubliceerd op