Gelukt! Nieuwe Vechtspoorbruggen bij Weesp

Met foto's en video

Met enorme precisie en groot vakmanschap is afgelopen weekend de tweede nieuwe spoorbrug over de Vecht in Weesp ingevaren. De bruggen zijn stiller en kunnen sneller open en dicht. Bovendien is er nu ruimte voor meer treinen.

Vechtbruggen Weesp

Sluitstuk van een zeer groot spoovernieuwingsproject in de Randstad

Het vernieuwen van de Vechtbruggen bij Weesp is onderdeel van 'OV SAAL', dat staat voor Openbaar Vervoer Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad. Dit project van 900 miljoen euro is bedoeld om ruimte te maken voor meer treinen. En dat gaat medio december al in, met de start van de dienstregeling 2017. De nieuwe brugvallen bij Weesp isoleren het spoorgeluid beter. Een voorwaarde om het treinverkeer daar te laten groeien tot 40 treinen per uur in de spits. De Vechtbruggen bij Weesp zijn daarmee één van de drukst bereden beweegbare spoorbruggen van Nederland.

Waterkoud

Het vervangen van de 20 meter lange Vechtbruggen bij Weesp was, zoals zoveel mijlpalen in het project OV SAAL, ook weer een huzarenstukje op zichzelf. Afgelopen zaterdag is door middel van pontons en vijzels op ingenieuze wijze de zogenoemde brugval uit de zuidelijke oude ophaalbrug gehaald, weggevaren en vervangen door een splinternieuw brugdeel. Millimeterwerk dus. Het was waterkoud, maar er is hard doorgebikkeld. Goed te zien op de foto's. 

Geschiedenis Vechtbrug Weesp

Ooit was de Vechtbrug bij Weesp een dubbelsporige draaibrug zonder bovenleiding, waar geëlektrificeerde treinen dus door moesten rollen. Inmiddels is het een hefbrug met twee valdelen (brugliggers) die volledig van bovenleiding is voorzien en vier sporen bevat. Nog altijd vormen dit soort beweegbare bruggen een belangrijk onderdeel van de spoorinfrastructuur. Het laat in een oogopslag het belang van spoor- en vaarwegen zien voor Nederland. Beide dienen zo veel mogelijk beschikbaar te zijn, met oog voor de omgeving. De nieuwe bruggen zijn een stuk stiller (7dB) dan de oude en kunnen sneller open en dicht.

 

Gepubliceerd op