Grondaankoop rond voor nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht

ProRail en gemeente Barendrecht hebben donderdag 12 juli 2018 een koopovereenkomst getekend voor de grond waarop een nieuwe verkeersleidingspost komt te staan. Op de nieuwe locatie worden de verkeersleidingsposten van Rotterdam en goederenemplacement Kijfhoek samengevoegd. Ook onze incidentenbestrijders krijgen een eigen plek in het nieuwe gebouw.

Barendrecht

De nieuwe verkeersleidingspost komt recht tegenover het station in Barendrecht. Gekozen is voor deze locatie, omdat het een goed te bereiken plek is en voor de incidentenbestrijders centraal ligt in de regio. Ook het emplacement Kijfhoek, van waaruit het spoorgoederenvervoer op de Betuweroute wordt aangestuurd, is vanaf daar snel te bereiken.

Nieuwbouw

De Verkeersleiding is op dit moment gehuisvest in gebouwen die niet meer voldoen aan de eisen van deze tijd (gebouwd in de jaren zeventig). De incidentenbestrijders van ProRail hebben meer ruimte nodig voor hun wagenpark en materiaal. Door deze wensen te combineren kunnen we geld besparen. Ook kunnen incidentenbestrijding en verkeersleiding op de nieuwe post beter samenwerken.

Duurzaamheid

We willen het spoor en onze gebouwen zo duurzaam mogelijk maken. Dat geldt ook voor de te bouwen verkeersleidingspost in Barendrecht. Dat proberen we te bereiken door energieneutraal en ‘circulair’ te bouwen. Circulair bouwen betekent dat we er alles aan doen om verspilling van grondstoffen en materialen te voorkomen. Door circulair en energieneutraal te bouwen verminderen we de CO2-uitstoot.

Vervolg

Dit najaar laat Prorail de haalbaarheid van de energieneutraliteit van het nieuwe gebouw onderzoeken. Naar verwachting publiceren we de aanbesteding eind dit jaar. Dit om te komen tot de keuze van een architect, ingenieursbureau en een aannemer. Het nieuwe gebouw wordt volgens planning in 2022 in gebruik genomen.
 

Gepubliceerd op