Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Tussen Zutphen en Hengelo gaat ProRail grootschalige spoorwerkzaamheden uitvoeren. Vanaf zaterdag 12 juni werken we elf dagen en nachten aan het vernieuwen van de spoorbaan, overwegen en wissels.
Tussen Eefde en Ambt Delden, een traject van ruim 35 kilometer, vernieuwen we op diverse plekken spoorstaven, dwarsliggers en spoorgrind. Eens in de tientallen jaren is dit noodzakelijk, zodat we het spoor in goede conditie houden voor een veilige en betrouwbare treinrit. In Markelo, tussen de Schipbeek en de Oude Borculoseweg, verbeteren we ook de ondergrond van het spoor.
Michiel Hutman, projectengineer van ProRail vertelt: “Op die locatie ligt kleiachtig, natte grond. Door dit met behulp van trekkers te vermengen met kalk ontstaat er een soort ‘pannenkoek’ onder het spoor. Hiermee zorgen we voor een betere ondergrond met goede afwatering, waar het spoor stabieler op ligt en we zakkingen tegengaan. Het is een methode die in de wegenbouw vaker toegepast wordt, maar in de spoorwereld nog relatief nieuw is.”
We maken een soort pannenkoek onder het spoor.
Op het oude stationsemplacement van Markelo verwijderen we ongeveer 200 meter spoor en twee wissels. Deze zijn niet meer in gebruik en aan het einde van hun levensduur. Nabij het voormalig station Laren-Almen vernieuwen we twee wissels en wordt het spoor iets verlegd. Hierdoor kunnen treinen daar straks comfortabeler doorrijden. De wissels komen uit een ander spoorproject waar ze niet meer nodig waren. Hier kunnen we ze hergebruiken, mooi duurzaam.
We vernieuwen een groot aantal overwegen op het traject. Daarnaast verwijderen we in de gemeente Lochem de vloer van drie niet beveiligde overwegen die eerder in het programma Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO) al werden afgesloten met hekwerken.
Wanneer we een langere periode aan het werk zijn, proberen we zoveel mogelijk werkzaamheden te combineren. In dit geval zijn we ook aan het werk nabij station Zutphen waar we diverse wissels vernieuwen en voeren we schilderwerkzaamheden aan de spoorbrug over de zijtak van het Twentekanaal in Wiene uit.
Grootschalige werkzaamheden kunnen helaas niet zonder dat de omgeving er iets van merkt.
Projectmanager Peter Stam: “Grootschalige werkzaamheden zoals deze kunnen helaas niet zonder dat de omgeving er iets van merkt. Inzet van grote machines, veel transportbewegingen en afsluiting van overwegen over een groot traject gaan zorgen voor hinder. Hierover is goed overleg geweest met de betrokken gemeenten en direct aanwonenden zijn geïnformeerd.”
Tijdens de werkzaamheden rijden er geen treinen maar bussen op de volgende trajecten:
Reizen met het OV? Check voor vertrek altijd even de reisplanner.
21 september 2023
21 september 2023
14 september 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.