Grootschalige vernieuwing Schipholspoortunnel
Nieuws
De komende jaren wordt er hard gewerkt om de spoorinfrastructuur van de Schipholtunnel klaar te maken voor de komende veertig jaar. Naast de tunnel gaat aannemer Strukton Volker Schiphol ook werken aan het spoor tussen Riekerpolder, Schiphol en het Hoofddorp-opstelterrein. Al met al een omvangrijke klus die in totaal zes jaar gaat duren en waarvoor meerdere treinvrije periodes nodig zijn. De eerste staat gepland van 13 tot 28 november 2022.
Meerdere treinvrije periodes
Het spoor in de Schipholspoortunnel is verouderd en toe aan vernieuwing. Om zulke werkzaamheden in een tunnel uit te voeren zijn meerdere treinvrije periodes nodig: tot 2028 zijn er 39 gepland. Over elke treinvrije periode worden treinreizigers en andere belanghebbenden uitgebreid geïnformeerd.
Wat gaat er gebeuren?
In beide tunnelbuizen worden sporen en dwarsliggers vernieuwd. Ook de treinbeveiliging wordt aangepakt. De sporen langs de perrons worden verhoogd zodat de trein-instap op gelijke hoogte van het perron komt te liggen. In de oudste tunnelbuis worden de rookabsorberende wand- en plafondplaten verwijderd.
Speciale werkwijze
De rookabsorberende wand- en plafondplaten in de oudste tunnelbuis zitten nog vast met lijm met asbestvezels en ProRail wil die lijm verwijderen. Onderaannemer Vlasman heeft samen met ons veel tijd en energie gestopt in het ontwikkelen van een speciale werkwijze hiervoor, zodat veiligheid van personeel en reizigers geborgd is. Straks wordt de bovenleiding dus op een nieuw en schoon plafond gemonteerd.
Net even anders
Werken aan het spoor kan nooit wanneer de treinen rijden. Tussen het eerste idee en de uitvoering van werkzaamheden zit wel een paar jaar tijd. ProRail bepaalt samen met de vervoerders wanneer het werk uitgevoerd kan worden, maar op Schiphol gaat het net even anders. Station Schiphol heeft een van de drukste sporen van Nederland met meer dan 100.000 reizigers per dag en meer dan 52 treinen per uur.
Bij de start van dit project werd daarom snel duidelijk dat, om dit werk goed uit te voeren, alle hulp van partijen als NS, Schiphol, reizigersverenigingen en aannemers in een zeer vroeg stadium noodzakelijk was. Zo konden we slim plannen en de hinder tijdens het grootonderhoud zo klein mogelijk houden binnen een verantwoord budget. In samenwerking met al deze partijen heeft ProRail consequent ingezet op zo min mogelijk hinder voor de reiziger.
Buiten de vakanties
Normaal gesproken worden werkzaamheden zoveel mogelijk in vakantieperiodes gepland. Maar op Schiphol Airport zijn dit juist de drukste periodes van het jaar. De grootschalige vernieuwingswerkzaamheden aan de Schipholspoortunnel worden daarom alleen in de eerste drie en laatste drie maanden van het jaar uitgevoerd. Daarmee plannen we zoveel mogelijk buiten de vakanties om zodat de luchthaven voor reizigers zo veel mogelijk bereikbaar blijft.
Meer nieuws
-
Dag en nacht werk in Wierden
3 oktober 2024
-
Grote stappen bij nieuwe reizigerstunnel station Amsterdam Zuid
30 september 2024
-
Werk aan het spoor tussen Meppel en Leeuwarden
26 september 2024