Herstel overweg Meteren afgerond, treinen rijden weer
Nieuws
Bijgewerkt
Op een beveiligde overweg bij Meteren vond donderdag 30 oktober een aanrijding plaats tussen een vrachtwagen en een reizigerstrein. Na twee dagen van opruimen, de schade inventariseren en voorbereidingen treffen, zijn ProRail en aannemer Strukton zaterdag 1 november gestart met het herstel van de overweg. Inmiddels zijn alle werkzaamheden afgerond en rijden de treinen weer.
Update | 7 november 08.13 uur
Na het ongeluk op 30 oktober op de beveiligde overweg bij Meteren is er de afgelopen week dag en nacht gewerkt om het spoor weer in orde te maken. De monsterklus is inmiddels afgerond: het spoor en de technische systemen zijn vernieuwd en getest.
Dankzij de inzet van talloze vakmensen is deze operatie in ruim een week tijd uitgevoerd. Sinds vanmorgen rijden er weer treinen tussen Den Bosch en Utrecht. Komende weken zal aannemer Strukton de laatste werkzaamheden – zoals plaatsen van hekwerk naast de overweg en het repareren van asfalt - afronden. Dit werk heeft geen invloed op het treinverkeer.
Update | 6 november 16.00 uur
Het einde van de herstelwerkzaamheden is in zicht. Het ligt op schema. Aannemer Strukton was vanochtend bezig met het laatste laswerk. Ook wordt het werk aan de overweg afgerond. Uiteraard testen we alles nog goed voordat we over het traject weer treinen laten rijden. Zoals het er nu naar uitziet, zouden de eerste treinen vannacht weer kunnen rijden. We raden aan om de NS-reisplanner voor vertrek te checken.
Check de reisplanner Check de reisplanner
Update | 4 november 15.30 uur
Samen met aannemer Strukton zijn we vandaag aan de slag gegaan met het verwijderen van het stukgereden wissel en de kapotte spoordelen. Daarnaast zijn we druk bezig met het egaliseren van de grond. Dat is nodig om vanavond het nieuwe wissel te kunnen plaatsen. Ook liggen er nieuwe dwarsliggers klaar.
Net als vandaag en gisteren rijden er ook woensdag en donderdag extra treinen in de ochtend- en avondspits over het traject Utrecht-Rotterdam-Eindhoven-Heerlen en andersom.
We verwachten dat de eerste treinen vrijdagochtend 7 november pas weer over het traject kunnen rijden. We begrijpen dat deze hinder ontzettend vervelend is voor de reizigers en de vervoerders. We raden aan om de NS-reisplanner voor vertrek te checken.
Update | 3 november 16.40 uur
Ook dinsdag rijden er extra treinen in de ochtend- en avondspits over het traject Utrecht-Rotterdam-Eindhoven-Heerlen en andersom.
Vandaag zijn er weer stappen gezet richting volledig herstel van het spoor bij Meteren. Het materiaal en de machines zijn aangekomen om het spoor te repareren. Ook zijn delen van het kapotte spoor weggehaald en is er gewerkt aan de elektra.
Staatssecretaris Thierry Aartsen bezocht vandaag de plek van het ongeval. Hij werd over de grote hersteloperatie bijgepraat door onder andere de aannemer en onze collega’s. Ook sprak hij met de ploegleider van incidentenbestrijding die als eerst bij de aanrijding ter plaatse was. Tot slot vertelde een afvaardiging van NS over de impact van dit ongeluk op de reizigers en het personeel in de trein.
Staatssecretaris Thierry Aartsen: “Ik heb met eigen ogen gezien hoe groot de ravage is en vooral hoe hard er wordt gewerkt aan het herstel. En ook hoe professioneel dat gebeurt. Daar heb ik ongelofelijk veel waardering en respect voor.” Ondanks de extra treinen in de spits en de inzet van bussen door NS is er hinder voor de reiziger en vervoerder. Wij begrijpen dat dit vervelend is. We adviseren om voor vertrek de reisplanner te raadplegen.
Update | 2 november 16:55 uur
Er rijden maandag in de ochtend- en avondspits extra treinen over het traject Utrecht-Rotterdam-Eindhoven-Heerlen en andersom. NS zet daarnaast tussen Geldermalsen en Den Bosch bussen in. Wij adviseren de reisplanner te raadplegen voor vertrek.
Er is een kilometer spoor beschadigd. Net als gisteren werken we samen met aannemer Strukton ook vandaag hard aan het herstel. Het is een enorme logistieke operatie. Er moet veel materiaal worden aangevoerd. Denk hierbij aan 500 dwarsliggers, 2 km spoorstaven en een wissel. Ook zorgen we voor de juiste machines en het specialistisch technisch personeel.
Op de locatie in Meteren is een speciale weg en verlichting aangelegd, zodat de aannemer 24/7 kan werken. Uit onderzoek blijkt dat de bovenleiding en de ondergrondse kabels intact zijn gebleven. Die hoeven we niet te vervangen.
Precisiewerk op overweg
Het vervangen van de spoorstaven moet heel precies gebeuren. Eerst wordt de gleuf waarin de spoorstaaf komt te liggen helemaal schoongemaakt. Vervolgens is het belangrijk dat de spoorstaaf kaasrecht ligt. En tot slot gieten we de spoorstaaf met rubber in. Als dat allemaal is gedaan, moet het rubber acht uur lang uitharden.
Herstel bij Meteren
Het herstel is een gigantische operatie. Hiervoor heeft Strukton technisch personeel en specifieke machines nodig die dit werk kunnen uitvoeren. Na veel puzzelwerk is het gelukt om zowel het personeel als de machines in de loop van de komende week in te kunnen zetten.
Meer nieuws
-
Station Arnhem Centraal viert tienjarig jubileum
19 november 2025
-
Schade door koperdiefstal bij Zwolle hersteld
17 november 2025
-
Herstelwerk onder water bij brug over Hollandsch Diep
3 november 2025